De keuze voor een
Content Management Systeem

Hoe kies ik het Content Management Systeem dat het beste bij mijn wensen aansluit?

 

Praktisch elk bedrijf heeft wel een website. Het is immers je digitale visitekaartje. Maar vaak is een website meer dan online informatie over je bedrijf. En met meer functionaliteit en wisselende content in je site, is een georganiseerde en efficiënte manier van bewerken van je content belangrijk. Je dient het te managen. Dat doe je met een Content Management Systeem (CMS). Welke CMS’en zijn er op de markt en wat kan je ermee? Een belangrijke vraag, gezien het feit dat meer dan de helft van alle websites die momenteel live zijn, op basis van een CMS draaien.  

Maar voordat je een keuze maakt, zijn er een aantal zaken die je moet overwegen. De belangrijkste onderwerpen spreken we met je door.

Een gebruiksvriendelijk CMS

Wil je content op een eenvoudige manier kunnen managen, kijk dan of het CMS een gebruiksvriendelijke interface heeft die je in staat stelt de functionaliteiten van het systeem te doorgronden en snel content te plaatsen. Een drag & drop functie kan daarbij heel handig zijn. Maar kijk daarnaast ook naar de manier waarop je het systeem intuïtief kan gebruiken, zonder dat je daarbij steeds uitleg nodig hebt of moet zoeken. Stel je daarbij de vraag: is het logisch wat ik doe en doet het CMS wat ik wil?

Design-templates: programmeren niet nodig

Als je niet bekend bent met programmeertalen als HTML, CSS en Javascript dan is het van belang dat je CMS een ruim aantal design-templates beschikbaar heeft, waaruit je kunt kiezen. Het voordeel is dat deze templates volledig zijn voorgeprogrammeerd en je dus niets hoeft te coderen, het nadeel is dat je vrijwel niets aan de positie van teksten en beeld kan veranderen binnen een template. De kracht van een template zit ‘m in zijn beperking.

Additionele website functionaliteiten: extensies, plug-ins en add-ons

Elk bedrijf heeft zijn specifieke behoeften aan functionaliteiten binnen de website. Daarom is het van belang dat het CMS de mogelijkheid geeft om functionaliteiten eenvoudig toe te kunnen voegen. Dat noemen we extensies, add-ons of plug-ins. Het zijn stukjes software of applicaties die je kan installeren om je functionaliteit uit te breiden. Soms zijn ze gratis, maar vaak kosten ze geld. 

Eenvoudige, snelle data-overdracht

Een van de voordelen van het gebruik van een CMS is dat je snel met content kan werken. Daarbij hoort ook dat je op een eenvoudige manier data moet kunnen importeren en exporteren. Kijk of het CMS een eenvoudige im- en exportfunctie bezit. Dat zal je veel tijd besparen.

Ondersteuning: helpdesk, forum of FAQ? 

Tja, wat te doen als je er niet uit komt? Dan heb je een hulplijn nodig. Kijk welke soort ondersteuning de CMS leverancier biedt: van FAQs tot een support-lijn, of een support-community waarin gebruiken ervaringen uitwisselen. Elk CMS heeft wel support, maar de mate en manier waarop support wordt aangeboden verschilt soms enorm.

Kosten van een CMS

Een niet onbelangrijk onderdeel van je keuze. Sommige CMS’en zijn gratis (open-source), voor anderen betaal je een flinke som geld. Het is onder meer afhankelijk van de mate van technische kennis die je zelf bezit, in combinatie met de (functionele) eisen die je stelt aan het Content Management System. Vaak dien je externe partijen te gebruiken om bijvoorbeeld het design precies zo te krijgen zoals jij dat voor ogen hebt. En daarnaast zijn look & feel van beeldmateriaal én uiteraard de tone-of voice van je teksten erg bepalend voor het succes van je site. Daar wil jij soms niet mee aan de slag en daarvoor dien je externe partijen aan te haken. Daarnaast zijn plug-ins, add-ons en hosting vaak ook een additionele kostenpost. Hou daar rekening mee in je berekening.

Hulp nodig?

Heb je al een Content Management Systeem gekozen, maar heb je hulp nodig bij het opzetten en invullen van je pagina’s? Gemini helpt bedrijven met de tactische en operationele invulling van het CMS.

Onze diensten zijn content managen, maar we bieden ondersteunende diensten als advies, design en programmeren. Daarmee hebben we alle expertise in huis en kunnen snel schakelen. We zorgen ervoor dat jouw website of webshop er precies uitziet zoals jij dat voor ogen hebt: in de juiste look & feel, goed vindbaar en met de juiste User Experience.

Wil je eens sparren? Neem dan eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

 

Director Anthony
Anthony | Director
content management systemen


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
technologie

Video plaatsen op je website, hoe doe je dat?

Je bent na het lezen van de vorige blogpost over video aan het filmen geslagen en hebt een fantastische video gemaakt. Een sterk en persoonlijk verhaal, waarin je laat zien waar je voor staat of hoe je product of dienst werkt. Hoe zorg je er nu voor dat je video zichtbaar is op je website?

Lees verder »
globe

6 nuttige tips voor het opzetten van een meertalige website

Er zijn allerlei goede redenen om je site in meerdere talen beschikbaar te maken. Je bereikt er meer potentiële bezoekers mee, die het waarderen om jouw website in hun eigen taal te kunnen lezen. Professioneel vertaalde content van goede kwaliteit leidt bovendien tot betere vindbaarheid in de zoekmachines. Maak een plan van aanpak voordat je begint met het bouwen van je meertalige website. De aanwijzingen in deze blogpost helpen je op weg!

Lees verder »