Contentmigratie? Zo pak je het aan
Hoe verhuis je een website naar een nieuw CMS? Contentmigraties zijn veelomvattende projecten waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Met dit stappenplan ga je voorbereid van start.
De zin ‘een afbeelding zegt meer dan duizend woorden’ of ‘don’t tell them, show them’ hebben we vaker gehoord en dat is ook zo. Echter geldt dit helaas niet voor je Google resultaten, wel maakt het je artikel een stuk aantrekkelijker wanneer je een afbeelding plaatst.
De afbeelding die je gaat toevoegen moet het onderwerp van je post weerspiegelen of illustratief van aard zijn. Het beste is als je originele afbeeldingen kunt gebruiken die je zelf gemaakt hebt. We begrijpen uiteraard dat dit niet altijd een optie is, gelukkig zijn er dan alternatieven.
Je kunt namelijk gebruik maken van stockfoto’s, hoewel dat niet de meest originele foto’s bevatten. Je zou ook kunnen zoeken naar afbeelding die onder Creative Commons uitgegeven zijn. Kijk bijvoorbeeld eens op de website Flickr.com. Hier kun je bijzondere afbeeldingen vinden, maar vergeet niet te checken of je de afbeelding vrij mag gebruiken en vermeld altijd de fotograaf in de credits.
Daarnaast kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld grafieken of illustraties. Wat tegenwoordig ook helemaal ‘in’ is, is het gebruik van GIFjes. Dit kan echter wel de aandacht van de lezer afleiden, dus houd dat in je achterhoofd.
Als je dan de juiste afbeelding hebt gevonden – of het nu een foto, illustratie of grafiek is – is de volgende stap om deze te optimaliseren voor gebruik op je website. Dus voordat je de afbeelding toevoegt is het belangrijk om na te denken over de bestandsnaam die je de afbeelding gaat geven.
Hierbij is het voor SEO belangrijk dat de bestandsnaam zo specifiek mogelijk beschrijft wat er te zien is of wat het hoofdonderwerp van de foto of van je artikel is.
Het is ook belangrijk wat voor formaat je je afbeelding meegeeft. Het gaat er uiteindelijk om hoe je je afbeelding gaat gebruiken.
Kies JPEG voor grotere foto’s of illustraties: het geeft je goede resultaten met behoud van kleuren en helderheid met een relatief kleine bestandsgrootte; probeer zo vrij mogelijk te denken. Laat je niet beperken door wat anderen zeggen of wat al bestaat. Impossible is nothing!
Gebruik PNG als je de achtergrond transparantie in je afbeelding wilt behouden;
Sinds kort kun je ook gebruik maken van het WebP format in plaats van JPEG en PNG. Het levert resultaten van hoge kwaliteit op met kleinere bestandsgroottes.
Vergeet niet om in het achterhoofd te houden dat je artikel ook gelezen zal worden op verschillende apparaten en browsers, dus controleer altijd even op je afbeelding ook daarin functioneert en tot zijn recht komt.
Wat belangrijk is voor je website is de laadtijd. Je wilt niet dat je lezer al afhaakt omdat je site te traag laadt. Snelheid is in dit geval belangrijk voor UX en SEO. Hoe sneller je site, hoe gemakkelijker het voor gebruikers en zoekmachines is om een pagina te bezoeken (en te indexeren). Afbeeldingen kunnen een grote invloed hebben op de laadtijden, vooral wanneer je een enorme afbeelding uploadt om deze heel klein weer te geven. Verklein dus je afbeelding naar hoe je wilt dat deze wordt weergegeven.
Let wel op dat de kwaliteit van je afbeelding niet omlaag gaat hierdoor. Gelukkig zijn er genoeg tools om je afbeeldingsgrootte te comprimeren, met behoud van de kwaliteit.
Voordat je je afbeelding gaat uploaden is het nog belangrijk om voor jezelf vast te stellen waar op je platform deze te zien gaat zijn. Daarnaast is het van belang dat je goed nadenkt over een eventuele bijschrift, aangezien deze 300% meer gelezen worden dan de body-copy zelf. Dus als je deze niet of incorrect gebruikt, mis je een kans om een groot aantal potentiële lezers aan te spreken. Een bijschrift is overigens niet altijd noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, is een alt-tekst.
Zorg ervoor dat je een alt-tekst toevoegt aan elke afbeelding die je gebruikt, en zorg ervoor dat de alt-tekst de SEO-sleutelzin voor je pagina bevat. Het belangrijkste is dat je beschrijft wat er in de afbeelding staat, zodat zoekmachines er inzicht in kunnen krijgen. Hoe meer relevante informatie er rondom een afbeelding is, des te meer zoekmachines deze afbeelding belangrijk vinden.
We hopen dat we je wegwijs hebben kunnen maken in het optimaliseren van je images voor SEO. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, neem dan gerust contact op!
Hoe verhuis je een website naar een nieuw CMS? Contentmigraties zijn veelomvattende projecten waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Met dit stappenplan ga je voorbereid van start.
Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.
Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?