Maak je image gallery SEO waardig

Schrijf je een stuk voor een online tijdschrift, een artikel voor de website van je bedrijf of ben je een blogger en wil je je social media platform aanvullen met een leuk artikel? Grote kans dat je op zoek bent naar een passende afbeelding. In dit artikel leggen we uit hoe je een afbeelding SEO waardig kunt maken.

Altijd afbeeldingen gebruiken

De zin ‘een afbeelding zegt meer dan duizend woorden’ of ‘don’t tell them, show them’ hebben we vaker gehoord en dat is ook zo. Echter geldt dit helaas niet voor je Google resultaten, wel maakt het je artikel een stuk aantrekkelijker wanneer je een afbeelding plaatst.

Vind het juiste beeld

De afbeelding die je gaat toevoegen moet het onderwerp van je post weerspiegelen of illustratief van aard zijn. Het beste is als je originele afbeeldingen kunt gebruiken die je zelf gemaakt hebt. We begrijpen uiteraard dat dit niet altijd een optie is, gelukkig zijn er dan alternatieven.

Je kunt namelijk gebruik maken van stockfoto’s, hoewel dat niet de meest originele foto’s bevatten. Je zou ook kunnen zoeken naar afbeelding die onder Creative Commons uitgegeven zijn. Kijk bijvoorbeeld eens op de website Flickr.com. Hier kun je bijzondere afbeeldingen vinden, maar vergeet niet te checken of je de afbeelding vrij mag gebruiken en vermeld altijd de fotograaf in de credits.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld grafieken of illustraties. Wat tegenwoordig ook helemaal ‘in’ is, is het gebruik van GIFjes. Dit kan echter wel de aandacht van de lezer afleiden, dus houd dat in je achterhoofd.

De beste bestandsnaam

Als je dan de juiste afbeelding hebt gevonden – of het nu een foto, illustratie of grafiek is – is de volgende stap om deze te optimaliseren voor gebruik op je website. Dus voordat je de afbeelding toevoegt is het belangrijk om na te denken over de bestandsnaam die je de afbeelding gaat geven.

Hierbij is het voor SEO belangrijk dat de bestandsnaam zo specifiek mogelijk beschrijft wat er te zien is of wat het hoofdonderwerp van de foto of van je artikel is.

Kies het juiste formaat

Het is ook belangrijk wat voor formaat je je afbeelding meegeeft. Het gaat er uiteindelijk om hoe je je afbeelding gaat gebruiken.

  • Kies JPEG voor grotere foto’s of illustraties: het geeft je goede resultaten met behoud van kleuren en helderheid met een relatief kleine bestandsgrootte; probeer zo vrij mogelijk te denken. Laat je niet beperken door wat anderen zeggen of wat al bestaat. Impossible is nothing!

  • Gebruik PNG als je de achtergrond transparantie in je afbeelding wilt behouden;

Sinds kort kun je ook gebruik maken van het WebP format in plaats van JPEG en PNG. Het levert resultaten van hoge kwaliteit op met kleinere bestandsgroottes.

Vergeet niet om in het achterhoofd te houden dat je artikel ook gelezen zal worden op verschillende apparaten en browsers, dus controleer altijd even op je afbeelding ook daarin functioneert en tot zijn recht komt.

Loading…

Wat belangrijk is voor je website is de laadtijd. Je wilt niet dat je lezer al afhaakt omdat je site te traag laadt. Snelheid is in dit geval belangrijk voor UX en SEO. Hoe sneller je site, hoe gemakkelijker het voor gebruikers en zoekmachines is om een pagina te bezoeken (en te indexeren). Afbeeldingen kunnen een grote invloed hebben op de laadtijden, vooral wanneer je een enorme afbeelding uploadt om deze heel klein weer te geven. Verklein dus je afbeelding naar hoe je wilt dat deze wordt weergegeven.
Let wel op dat de kwaliteit van je afbeelding niet omlaag gaat hierdoor. Gelukkig zijn er genoeg tools om je afbeeldingsgrootte te comprimeren, met behoud van de kwaliteit.

Bijna klaar voor het plaatsen van je afbeelding

Voordat je je afbeelding gaat uploaden is het nog belangrijk om voor jezelf vast te stellen waar op je platform deze te zien gaat zijn. Daarnaast is het van belang dat je goed nadenkt over een eventuele bijschrift, aangezien deze 300% meer gelezen worden dan de body-copy zelf. Dus als je deze niet of incorrect gebruikt, mis je een kans om een groot aantal potentiële lezers aan te spreken. Een bijschrift is overigens niet altijd noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, is een alt-tekst.

Een sterke alt-tekst

Zorg ervoor dat je een alt-tekst toevoegt aan elke afbeelding die je gebruikt, en zorg ervoor dat de alt-tekst de SEO-sleutelzin voor je pagina bevat. Het belangrijkste is dat je beschrijft wat er in de afbeelding staat, zodat zoekmachines er inzicht in kunnen krijgen. Hoe meer relevante informatie er rondom een afbeelding is, des te meer zoekmachines deze afbeelding belangrijk vinden.

En uploaden maar!

We hopen dat we je wegwijs hebben kunnen maken in het optimaliseren van je images voor SEO. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, neem dan gerust contact op!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
afbeeldingen


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »
browser

Verbeter hoe Google je website crawlt

De Googlebot bezoekt jouw website regelmatig, om zo veranderingen en nieuwe pagina’s op te kunnen pakken. Om de zoekmachine te helpen jouw wijzigingen te vinden en gemakkelijk door de website te navigeren, kun je een aantal stappen ondernemen.

Lees verder »