Sitecore vs WordPress:
Wat zijn de verschillen?

Ben je momenteel op zoek naar een nieuw content management systeem (CMS) om je bedrijf te voorzien van een goede website of kan je bestaande website wel een opfrisbeurt gebruiken? Er zijn vele content management systemen en in dit artikel lichten wij de belangrijkste verschillen tussen Sitecore en WordPress toe. Zo geven we je inzicht in welk platform het beste voor jouw bedrijf zou zijn.

Waarom Sitecore?

Sitecore is een van ’s werelds toonaangevende CMS-platforms. Het is ontstaan in Denemarken, waar het werd geïntroduceerd in 2001. Van daaruit is het uitgegroeid tot een uiterst succesvol bedrijf dat enkele van ’s werelds meest bezochte websites en bedrijven ondersteunt.

 

Sitecore: de voor- en nadelen


sitecore logo

Voordelen:

Audittrail – Een mooie functie die Sitecore bezit is een audittrail. Hiermee wordt alle inhoud die wordt gepubliceerd opgeslagen, zelfs als de inhoud later wordt bijgewerkt. Dit is een handige hulpmiddel voor bedrijven als ze willen terugkijken naar welke inhoud precies is gepubliceerd en wanneer.

Testen – Sitecore heeft geen extra budget nodig voor deze functie, aangezien er testfuncties in het platform zijn ingebouwd. Marketeers kunnen gemakkelijk A / B- of multivariate testen gebruiken in Sitecore zonder dat ze extra hulp van derden nodig hebben, waardoor hun gebruikerservaring eenvoudig en gestroomlijnd blijft.

Marketingtools – De marketingtools binnen Sitecore zijn eindeloos. Denk hierbij aan e-mailmarketing, commercie en andere functie. Sitecore’s biedt de mogelijkheid aan marketeers om gepersonaliseerde inhoud weer te geven voor websitebezoekers op basis van hun website gebruik.  


Nadelen:

Kosten – De kosten voor een Sitecore-website liggen hoger dan die van standaard CMS-providers, aangezien er maatwerk aan te pas komt om te voldoen aan de behoeften en vereisten van het individuele bedrijf.

Implementatie – Sitecore-websites hebben zeker het voordeel dat ze uniek zijn en ingesteld kunnen worden naar de behoeften van de organisatie. Het duurt echter wel langer dan een maand om websites te ontwerpen die veelzijdig zijn en een hoog niveau van functionaliteit en beveiliging bieden.  


Waarom WordPress?

WordPress verscheen in 2003 als een open-source blog platform, wat betekent dat het gratis te gebruiken is. Het is oorspronkelijk opgezet voor bloggers, om makkelijk en overzichtelijk berichten te kunnen publiceren. Inmiddels is het uitgegroeid tot het meest gebruikte CMS ter wereld, geschikt voor zowel content gedreven websites als webshops.

WordPress: de voor- en nadelen

logo wordpress


Voordelen:

Kosten – WordPress vereist geen licentie, wat betekent dat het in principe gratis is. Let wel; dit echter totdat je iets wilt veranderen of origineel wilt zijn qua inhoud, dan zou je je portemonnee er wel bij moeten pakken en beginnen met het overwegen van eindeloze plug-ins.

Implementatie – WordPress is een CMS dat je snel kunt implementeren. Binnen 15 minuten heb je al een professioneel ogende website. Het is eenvoudig in gebruik zonder dat je daar veel ervaring met websitebeheer voor nodig hebt.

SEO – Het wordt goed vertrouwd door Google, omdat WordPress zoals eerder ook al vermeld, een van de meest populaire platforms ter wereld is. Daarnaast zijn er ook veel plug-ins beschikbaar om de SEO-prestaties van je website te verbeteren.  


Nadelen:

Beveiliging – Omdat WordPress oorspronkelijk niet als CMS is gebouwd, zijn er veel verschillende technologieën die up-to-date gehouden moeten worden. Gebeurt dit niet met zorg, dan bestaat er een groot risico op hacking.

Snelheid – Het is niet het snelste platform helaas. Dit omdat sommige thema’s in WordPress veel onnodige coderingen bevatten, wat de site kan vertragen.

Originaliteit – Hoewel WordPress gemakkelijk te gebruiken is, werkt dit voordeel ook in hun nadeel. Organisaties die op zoek zijn naar een unieke merkidentiteit, kunnen dit vanwege de beperkende thema’s moeilijk bereiken zonder een team van bekwame ontwikkelaars. Om iets te veranderen of origineel te zijn met inhoud, zijn plug-ins, tijd en geld nodig. 


Kortom:

Mocht je als bedrijf of webshophouder veel verkeer ontvangen en willen groeien? En vind je daarnaast personalisatie belangrijk evenals de veiligheid van je site, dan is Sitecore de beste optie.

Heb je echter een kleiner bedrijf of webshop dat weinig verkeer ontvangt en je wilt snel en kosteloos een eenvoudige website implementeren, dan is WordPress de beste optie.

Heb je hulp nodig bij het maken van de geschikte keuze? Neem gerust contact met ons op!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
Wordpress


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

technologie

Video plaatsen op je website, hoe doe je dat?

Je bent na het lezen van de vorige blogpost over video aan het filmen geslagen en hebt een fantastische video gemaakt. Een sterk en persoonlijk verhaal, waarin je laat zien waar je voor staat of hoe je product of dienst werkt. Hoe zorg je er nu voor dat je video zichtbaar is op je website?

Lees verder »
globe

6 nuttige tips voor het opzetten van een meertalige website

Er zijn allerlei goede redenen om je site in meerdere talen beschikbaar te maken. Je bereikt er meer potentiële bezoekers mee, die het waarderen om jouw website in hun eigen taal te kunnen lezen. Professioneel vertaalde content van goede kwaliteit leidt bovendien tot betere vindbaarheid in de zoekmachines. Maak een plan van aanpak voordat je begint met het bouwen van je meertalige website. De aanwijzingen in deze blogpost helpen je op weg!

Lees verder »