Duplicate content is een term die wordt gebruikt binnen SEO. Maar wat houdt het in en hoe kun je het oplossen?
Wat is duplicate content?
De letterlijke vertaling van duplicate content is: “een identiek tweede exemplaar van dezelfde content.” Er zijn twee vormen van duplicate content:
1) Een stuk tekst dat op verschillende pagina’s te vinden is. Bijvoorbeeld een blogartikel dat op twee verschillende websites staat.
2) Eén pagina die door middel van verschillende URL’s te bereiken is. Het bekendste voorbeeld is je website die op www.contentmanagen.nl staat en ook te bereiken is via contentmanagen.nl (zonder www).
Slecht voor SEO?
Duplicate content is niet per definitie slecht voor SEO. Volgens diverse bronnen zou je door de dubbele inhoud niet in de zoekresultaten verschijnen, maar dat is feitelijk niet zo. Als er sprake is van twee of meer pagina’s met precies dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten voorkomt. En als gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. De zoekmachines kiezen daarom 1 exemplaar van de dubbele inhoud en de ander wordt genegeerd. Je wordt dus niet direct bestraft of uit zoekresultaten geweerd. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed scoren.
Hoe vermijd je duplicate content?
– Creëer unieke content De meest voor de hand liggende oplossing is dat je duplicate content op je website voorkomt door zelf je content te creëren. Hierdoor heb je gegarandeerd unieke content op je website.
– Gebruik de 301 redirect Zorg ervoor dat pagina’s met enkel 1 URL te bereiken zijn. Je lost dit meestal op door een 301 redirect te gebruiken. Hiermee laat je Google weten dat één URL niet meer actief is en naar welke URL een bezoeker doorgestuurd moet worden. De bekende www versus niet www probleem los je op door één van de twee varianten te kiezen de andere te laten redirecten naar de eerste.
– Niets lukt? Gebruik dan de canonical tag Lukt 301 redirect niet, dan kun je een canonical tag gebruiken. Dit is een linkelement (html code) waarmee je onduidelijkheid over identieke pagina’s oplost. Door deze tag toe te passen, kunnen zoekmachines de originele pagina identificeren, indexeren en vertonen in de zoekresultaten. Hiermee stuur je Google in feite naar de content die het meest relevant is voor je bezoeker.
Een canonical tag plaats je in hetgedeelte van de site. De code zegt eigenlijk: “let op, het origineel is te vinden op dit adres”. Een canonical tag ziet er als volgt uit:
Kan jij hulp gebruiken bij het oplossen van duplicate content op je website? Onze ervaren contentmanagers staan graag voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op, of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.
Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.
Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?
Je hebt misschien nog niet eerder van rich snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.