Je hebt misschien nog niet eerder van Rich Snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?
Het voordeel van rich snippets is dat het interessante informatie toevoegt aan je zoekresultaten, met als doel de gebruiker hiermee extra te bedienen. Denk hierbij aan reviews, recepten of FAQ items. De bezoekers hebben een betere gebruikerservaring dankzij de extra informatie voordat ze klikken, en voor jou als bedrijf is het fijn omdat er meer informatie wordt weergegeven zonder dat je er voor hoeft te betalen. Het garandeert niet per se een hogere ranking, maar zorgt wel voor extra dimensie en aandacht voor je zoekresultaat om zo de click-through-rate te verhogen. En dát is nou een win/win situatie!
Soorten snippets
Laten we wat dieper ingaan op de soorten rich snippets die er zijn:
Reviews
Deze rich snippets zijn te herkennen aan de gele sterren. Deze krijg je te zien wanneer de getoonde reviews over het onderwerp van de betreffende pagina gaan. Bijvoorbeeld reviews die gaan over een product die op de productpagina staan. Of beoordelingen die gaan over een dienst dat op de betreffende pagina staat.
Recepten
De rich snippets bij recepten krijgen extra ruimte voor een thumbnail met daarbij meer informatie over de bereidingstijd, de ingrediënten en calorieën.
Evenementen
Wanneer er bijvoorbeeld een festival is, zoals recentelijk ADE, is een evenementen rich snippet bijna onmisbaar. Hierbij wordt namelijk belangrijke info getoond zoals data, locatie, of welke DJ er dan draait. Zo kun je in een oogopslag zien wat het programma is en naar de bijbehorende pagina gaan.
Producten
Met de rich snippet voor producten krijgt de bezoeker in de zoekresultaten extra informatie over een product te zien. Hierin worden de reviews, de prijs, de beoordeling en de voorraad status getoond.
FAQ
Bij de rich snippet voor veelgestelde vragen wordt de bezoeker meteen wijzer en krijgt deze antwoord zonder dat deze daar nog om gevraagd heeft. Hiermee voorzie je in de behoefte van de bezoeker en val je meer op.
Hoe voeg je Rich Snippets toe?
We hebben de meest voorkomende rich snippets toegelicht, maar hoe voeg je deze toe aan je zoekresultaten? Rich snippets worden helaas niet automatisch toegevoegd aan de zoekresultaten. De informatie die in de rich snippets wordt getoond moet van je website afkomen zodat Google weet welke informatie deze moet tonen en waar het te vinden is. Dit kan door zogeheten structured data aan je website toe te voegen.
Om dit te bewerkstelligen kun je het beste gebruikmaken van de website Schema.org. Hierin wordt uitgelegd hoe dit moet. Volg het stappenplan op deze website en leg in je code uit welke informatie er op je website te vinden is, zodat Google dit uit kan lezen. Dit kun je doen per pagina in de categorie die voor jou van toepassing is.
Hulp nodig?
Het instellen van deze rich snippets vergt echter wel wat technische vaardigheden. Heb je geen tijd of de programmeerkennis om rich snippets in te stellen? Wij kunnen je hierbij helpen! Neem gerust contact met ons op.