Contentmigratie? Zo pak je het aan
Hoe verhuis je een website naar een nieuw CMS? Contentmigraties zijn veelomvattende projecten waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Met dit stappenplan ga je voorbereid van start.
– Informeren en instrueren
De belangrijkste reden dat men video online inzet is om informatie en instructies te geven. YouTube staat er vol mee. Als je wil weten hoe je een fietsband plakt, een bepaald gerecht maakt of hoe je je haar stijlt: je vindt duidelijke instructies in diverse video’s. Met video kan je informatie geven over je product of dienst, of je bedrijf promoten. Bovendien kan de video zelf het product zijn dat je verkoopt. Heb je bijvoorbeeld een online cursus, dan kun je je lessen (deels) in videovorm aanbieden.
– Laten zien hoe je product werkt
Bewegend beeld zegt meer dan alleen tekst: soms is het veel makkelijker iets te laten zien dan het te omschrijven. Verkoop je je product in een webshop? Productvideo’s zijn dan ideaal. Laat in zo’n video zien hoe je product er van verschillende hoeken uitziet, hoe je het gebruikt of wat het doet ‘in actie’.
– Visitekaartje van jezelf of je bedrijf
Vergelijkbaar met productvideo’s kun je ook je bedrijf of jezelf in beeld brengen via video. Stel jezelf voor aan potentiële klanten. Een persoonlijk verhaal, verteld door jou zelf, schept vertrouwen bij mensen.
Het is belangrijk dat je video van toegevoegde waarde is voor je website. Wat waarde toevoegt, verschilt natuurlijk per organisatie en per website. Wel kun je de volgende punten als richtlijn aanhouden:
– Laat je persoonlijkheid zien
Maak video’s die overeenkomen met je eigen stijl en persoonlijkheid of die van je merk. Wees jezelf, laat de kracht van je bedrijf of merk zien. Naast de inhoud van de boodschap kun je ook in je gedrag uitdragen hoe je met de klant omgaat. Spreek de kijker aan zoals je je klanten aanspreekt.
– Blijf bij de kern
De meeste mensen zullen een te lange video niet tot het einde uitkijken, dus houd het kort. Vermijd lange intro’s en kom direct tot de kern. Maak duidelijk welke informatie de kijker kan verwachten. Je kunt je video ook in hoofdstukken opdelen, zodat de kijker direct naar het onderdeel kan klikken waar hij of zij in geïnteresseerd is. Handig om bij het overzicht met de onderwerpen ook een korte uitleg te geven (in geschreven tekst) over wat de kijker gaat zien.
– Gebruik ondertiteling
Het gebruik van ondertiteling is aan te raden om verschillende redenen. Het komt de toegankelijkheid ten goede – mensen met bijvoorbeeld gehoorproblemen kunnen meelezen – en ook voor de ranking in Google is het fijn. Daarnaast worden video’s op Facebook bijvoorbeeld het grootste deel van de tijd zonder geluid bekeken. Het heeft dus wel degelijk zin om te zorgen dat je video ook zonder audio goed te volgen is.
Er is nog genoeg te zeggen over de toepassingen van video en waar je op moet letten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het daadwerkelijk opnemen van een video. Als je na deze introductie nog vragen hebt of eens wil praten over de mogelijkheden, neem dan gerust contact op. Stuur ons een e-mail of chat direct met één van onze medewerkers via het chat icoon rechtsonder op deze pagina.
Hoe verhuis je een website naar een nieuw CMS? Contentmigraties zijn veelomvattende projecten waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Met dit stappenplan ga je voorbereid van start.
Je bent na het lezen van de vorige blogpost over video aan het filmen geslagen en hebt een fantastische video gemaakt. Een sterk en persoonlijk verhaal, waarin je laat zien waar je voor staat of hoe je product of dienst werkt. Hoe zorg je er nu voor dat je video zichtbaar is op je website?
Er zijn allerlei goede redenen om je site in meerdere talen beschikbaar te maken. Je bereikt er meer potentiële bezoekers mee, die het waarderen om jouw website in hun eigen taal te kunnen lezen. Professioneel vertaalde content van goede kwaliteit leidt bovendien tot betere vindbaarheid in de zoekmachines. Maak een plan van aanpak voordat je begint met het bouwen van je meertalige website. De aanwijzingen in deze blogpost helpen je op weg!