Zo maak je een
toegankelijke
website

Het idee van digitale toegankelijkheid is niet nieuw, maar krijgt de laatste jaren meer aandacht. Zo zijn alle websites van overheidsinstanties sinds 2018 verplicht ‘toegankelijk’. Alle informatie die op overheidswebsites staat, moet voor elke bezoeker begrijpelijk zijn. Maar ook als het niet om een overheidsinstantie gaat, is het zeer waardevol om een toegankelijke website te hebben. Een website is toegankelijk als hij voldoet aan vier principes: bedienbaar, waarneembaar, begrijpelijk en robuust.

 

Toegankelijk voor wie?

Bij digitale toegankelijkheid gaat het erom dat iedereen de informatie tot zich moet kunnen nemen. Zoals het ministerie van Binnenlandse Zaken het verwoordt: “Ieder mens heeft het recht om te leven als ieder ander en mee te doen in de maatschappij. Gebruikmaken van de mogelijkheden die het internet, computers en smartphones ons bieden hoort daar natuurlijk bij.” In Nederland hebben miljoenen mensen te maken met een of meerdere beperkingen die hen daarin belemmeren.

Die belemmeringen kunnen van alles zijn. Denk aan een auditieve of visuele beperking zoals slechtziendheid en kleurenblindheid, motorische beperkingen, ouderdomsklachten en laaggeletterdheid. Om de content op websites voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken, kun je dus op verschillende vlakken actie ondernemen. In deze blogpost vertellen we hier meer over. En we laten zien hoe digitale toegankelijkheid en SEO-vriendelijkheid samengaan.

Hoe maak je je website toegankelijk?

Dit artikel gaat niet over websites die moeten voldoen aan een wettelijke verplichting om toegankelijk te zijn. Informatie daarover vind je op www.digitoegankelijk.nl.

Je leest in dit artikel wel wat je kunt doen om met jouw website zoveel mogelijk gebruikers tegemoet te komen. Welke ontwerpkeuzes kun je maken? Waar kun je op letten in je teksten? Welke technologische toepassingen kun je gebruiken? Op deze vragen gaan we in.

Ruimte in het ontwerp

Een praktische manier om pagina’s goed leesbaar te maken, is door voor voldoende witruimte te zorgen. Grote blokken tekst vindt niemand makkelijk lezen. Met witruimte aan beide kanten van de tekst en tussen alinea’s schep je rust in het beeld. Gebruik ook een groot genoeg en duidelijk lettertype. Hiermee voldoe je aan het principe van waarneembaarheid.

Spraak, video en transcript

Voor mensen die tekst niet goed kunnen zien of lezen, is de spraakfunctie een uitkomst. Voeg een plugin toe die geschreven tekst kan laten uitspreken door door een screenreader. Of verpak de informatie in een video. Daarmee kom je tegemoet aan mensen die moeite hebben met lezen vanwege dyslexie of een taalachterstand en mensen die zichtproblemen hebben. Als je informatie aanbiedt in de vorm van audio, voeg dan juist weer een uitgeschreven transcript toe zodat mensen met een slecht gehoor het kunnen lezen.

Voorzie je een video van ondertiteling, dan is deze toegankelijk voor mensen die slechthorend zijn en ook voor mensen die ervoor kiezen om de video zonder geluid af te spelen. Daarmee vergroot je dus ook de waarneembaarheid, én het is goed voor je vindbaarheid op Google.

Contrasterende kleuren

Zorg voor duidelijk contrasterend kleurgebruik. Daarmee help je mensen die kleurenblind of slechtziend zijn om elementen van elkaar te onderscheiden. Let vooral ook op het kleurgebruik bij buttons, in het menu en op plekken waar acties ondernomen kunnen worden (kliks). Dit is ook voor de algemene gebruiksvriendelijkheid van belang.

Een beschrijvende alt-tekst

Voorzie informatieve afbeeldingen en links van een duidelijke, beschrijvende alt-tekst zodat deze tekst met een screenreader afgespeeld kan worden. Zo weet de bezoeker wat een afbeelding of link weergeeft, ook als hij of zij het niet kan zien. Doe dit wel alleen bij afbeeldingen die ook echt informatie dragen. Mooi meegenomen is dat Google’s algoritme ook van alt-tekst houdt. Goed voor je SEO score dus.

Bedienbaar

Bij dit principe gaat het erom dat je alle functies van een website moet kunnen bereiken en bedienen via het toetsenbord. Het menu selecteren, een formulier invullen: een toegankelijke website is volledig bedienbaar zonder muis. Hiermee kom je tegemoet aan mensen die een muis niet kunnen gebruiken of alleen via een toetsenbord kunnen of willen navigeren.

Robuust

Het vierde principe, robuustheid, is een wat technischer verhaal. Hierbij gaat het erom dat de html-code achter je website moet kloppen, zodat aan de andere principes voldaan kan worden. De code geeft aan uit welke attributen een tekst opgebouwd is. Die informatie gebruikt de browser of de screenreader om de tekst voor te lezen. Zo kan de spraakfunctie onderscheid maken tussen bijvoorbeeld een kopje en een alinea.

Om jouw website ook toegankelijk te maken, moet je dus aan allerlei punten denken. Bekijk je website vanuit het oogpunt van de bezoeker voor wie je website bedoeld is, en denk daarbij aan alle mogelijke obstakels die zij tegen kunnen komen. Heb je hulp nodig bij een van de genoemde aspecten van toegankelijkheid? Ons veelzijdige team, van contentspecialisten tot programmeurs, staat graag voor je klaar. Stuur ons een e-mail of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.

Contentmanager Laura
Laura | Contentmanager
Toegankelijkheid


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »