Social listening
:
Wat is het en
hoe zet je het in?

Social listening is simpel gezegd het bijhouden van alle mogelijke conversaties rondom jouw organisatie, doelgroep, product of merk en het omzetten van deze informatie in data en bruikbaar advies. Denk hierbij aan het verzamelen van data van je social media kanalen, maar ook van blogs, forums en online nieuwsberichten.

Ieders doel voor het inzetten van social listening is uiteraard verschillend, maar het kan binnen elke organisatie toegepast worden; profit én non-profit. Het in kaart brengen van online conversaties en artikelen kan bijvoorbeeld inzicht geven in je reputatie of de efficiency van de marketing. Het kan helpen bij:

  • Het meten van de impact van je social media:

Uit social media kun je opmaken waar jouw doelgroep over praat. Je kunt de berichten lezen, de reacties op jouw post analyseren en de schrijfwijze te bekijken. Zo weet je hoe jouw doelgroep reageert op jouw boodschap, waar ze behoefte aan hebben en in welke stijl ze dit communiceren. Ook kun je zo informatie inwinnen over welke vragen mogelijke klanten hebben of hoe je klanten een product gebruiken.

  • Het in de gaten houden van de activiteiten van je concurrenten:

Blijf in de gaten houden wat er speelt er binnen jouw branche. Wat zijn de laatste innovaties en trends? Social listening kan in dit geval helpen, door inzichtelijk te maken hoe je concurrenten inspelen op deze trends. Check goed wat je doelgroep niet alleen vindt van jouw producten, maar ook die van je concurrenten.

  • Het analyseren van de populariteit/reputatie van je product(en):

Social listening kan je helpen om inzichtelijk te maken wat je klanten het interessantst vinden aan jouw producten en diensten. Daar kun je slim op inspelen, door de klant op het juiste moment in de customer journey van de juiste informatie te voorzien.

  • Het ontdekken van kansen voor verbinding met je doelgroepen:

Tegenwoordig zien we vaak dat bedrijven de verbinding met de doelgroepen leggen door bemiddeling met een influencer. Dit kan een influencer zijn die affiniteit heeft met jouw merk en een grote achterban/volgers heeft.

  • Het monitoren en ontdekken van trends en dreigende crisis:

Zie je een crisis aankomen? Dan kun je er meteen voor zorgen dat je team direct opschaalt en je kunt ze informeren over wat er komen gaat. Dit zorgt ervoor dat je team accuraat kan handelen. Dit soort handige realtime oplossingen zullen door het groeien gewonnen data die mensen genereren alleen maar toenemen.

Social listening kun je op 2 manieren toepassen; handmatig of met behulp van een tool.

Handmatige social listening

Handmatige social listening wordt vaker toegepast door data scientists, omdat het vaak wat meer programmeerwerk met zich meebrengt.

Deze toepassing wordt uitgevoerd door het laten schrijven van een zogenaamde script in de programmeertaal R-scripts of Python. Met dit script kan er connectie gemaakt worden met de API van het betreffende platform in kwestie, zodat relevante data op te halen is.

Over het algemeen is een API-connectie gratis. Dat maakt deze werkwijze wel aantrekkelijk, echter voor grote projecten kan het veel tijd kosten om het script goed in te richten. Daarnaast moet je het blijven onderhouden, omdat API-connecties nog wel eens kunnen veranderen waardoor het script aangepast moet worden om data te kunnen blijven verzamelen.

Social listening met behulp van een tool

Ook zijn er (betaalde) social listening-tools die je kunt aanschaffen. Hierbij is de eigenaar van de software verantwoordelijk voor het onderhoud van de datacollectie via API-connecties. Dit kan handig zijn wanneer je voor een lange periode data voor social listening wilt verzamelen.

Hierbij kan het een nadeel zijn dat het betreffende bedrijf niet altijd over alle analysetechnieken beschikt die jij voor ogen hebt. Het kan ook onduidelijk zijn welke modellen de tool gebruikt om een analyse te doen en het vereist dus meer tijd om de juiste oplossing voor jouw wensen te vinden.

Hulp nodig?

De kracht van social listening is natuurlijk het vertalen van data naar concreet advies. Het is van belang dat je de juiste inzichten eruit haalt en afstemt wat voor jouw bedrijf belangrijke informatie is. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem gerust contact met ons op.

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
Cassetteband


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »