Duplicate content?
Zo los je het op.

Duplicate content is een term die wordt gebruikt binnen SEO. Maar wat houdt het in en hoe kun je het oplossen?


Wat is duplicate content?

De letterlijke vertaling van duplicate content is: “een identiek tweede exemplaar van dezelfde content.”
Er zijn twee vormen van duplicate content:

1) Een stuk tekst dat op verschillende pagina’s te vinden is. Bijvoorbeeld een blogartikel dat op twee verschillende websites staat.

2) Eén pagina die door middel van verschillende URL’s te bereiken is. Het bekendste voorbeeld is je website die op www.contentmanagen.nl staat en ook te bereiken is via contentmanagen.nl (zonder www).

Slecht voor SEO?

Duplicate content is niet per definitie slecht voor SEO. Volgens diverse bronnen zou je door de dubbele inhoud niet in de zoekresultaten verschijnen, maar dat is feitelijk niet zo. Als er sprake is van twee of meer pagina’s met precies dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten voorkomt. En als gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. De zoekmachines kiezen daarom 1 exemplaar van de dubbele inhoud en de ander wordt genegeerd. Je wordt dus niet direct bestraft of uit zoekresultaten geweerd. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed scoren.

Hoe vermijd je duplicate content?

– Creëer unieke content
De meest voor de hand liggende oplossing is dat je duplicate content op je website voorkomt door zelf je content te creëren. Hierdoor heb je gegarandeerd unieke content op je website.

– Gebruik de 301 redirect
Zorg ervoor dat pagina’s met enkel 1 URL te bereiken zijn. Je lost dit meestal op door een 301 redirect te gebruiken. Hiermee laat je Google weten dat één URL niet meer actief is en naar welke URL een bezoeker doorgestuurd moet worden. De bekende www versus niet www probleem los je op door één van de twee varianten te kiezen de andere te laten redirecten naar de eerste.

– Niets lukt? Gebruik dan de canonical tag
Lukt 301 redirect niet, dan kun je een canonical tag gebruiken. Dit is een linkelement (html code) waarmee je onduidelijkheid over identieke pagina’s oplost. Door deze tag toe te passen, kunnen zoekmachines de originele pagina identificeren, indexeren en vertonen in de zoekresultaten. Hiermee stuur je Google in feite naar de content die het meest relevant is voor je bezoeker.

Een canonical tag plaats je in hetgedeelte van de site. De code zegt eigenlijk: “let op, het origineel is te vinden op dit adres”. Een canonical tag ziet er als volgt uit:

canonical

Kan jij hulp gebruiken bij het oplossen van duplicate content op je website? Onze ervaren contentmanagers staan graag voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op, of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
compare


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »
browser

Verbeter hoe Google je website crawlt

De Googlebot bezoekt jouw website regelmatig, om zo veranderingen en nieuwe pagina’s op te kunnen pakken. Om de zoekmachine te helpen jouw wijzigingen te vinden en gemakkelijk door de website te navigeren, kun je een aantal stappen ondernemen.

Lees verder »