Gerelateerde artikelen:
Handig of Horror?

Je kent het wel: je bent aan het rondkijken op een website en onderaan de pagina zie je artikelen verschijnen die aansluiten op de inhoud of de eigenschappen van je huidige zoekcriteria. Handig of horror? In deze blogpost leggen we uit wat gerelateerde artikelen precies zijn en wat de functie is voor websites en webshops.
 

Bij gerelateerde artikelen maken we onderscheid tussen artikelen in de vorm van content en artikelen in de vorm van producten en diensten. In beide gevallen wordt deze gerelateerde content gebruikt voor internet marketing.

Op pagina’s: houd je lezer vast!

Bij webpagina’s met een journalistieke insteek of amusement als doel, worden pagina’s met overlappende inhoud vaak onderaan de pagina getoond. Dit hebben wij ook onderaan ons blog staan. Daardoor kan de lezer doorklikken naar andere gerelateerde, relevante artikelen. Dit is met name handig voor het vasthouden van je lezer. Want op het moment dat iemand een artikel heeft gelezen, is de kans groot dat hij je website verlaat. Echter op het moment dat de lezer een gerelateerd artikel ziet staan, dan is de kans groot dat hij/zij dit ook gaat lezen en wellicht geïnteresseerd raakt in nog meer waardevolle content op jouw website.

Producten: zorg voor hogere conversie

Bij webshops worden vaak gerelateerde producten getoond, naast het product waar je op dat moment naar kijkt. Je geeft de klant opties om een weloverwogen keuze te maken voor het product dat het beste bij hem/haar past. Dat geeft vertrouwen en draagt daarnaast bij aan een hogere conversie.

De voordelen op een rij

Het plaatsen van gerelateerde producten/artikelen heeft dus enkele voordelen:

1. Een klant kan meer lezen over een artikel dat hij/zij interessant vindt of bij productaankoop de juiste keuze te kunnen maken. Daarnaast zet het soms ook aan tot bijverkoop van andere leuke items die klant anders wellicht ontgaan waren.

2. Je voegt op deze manier meer interne links toe aan je website. Dat verhoogt de SEO-score.

3. Doordat een bezoeker langer op je website actief is, zorgt ook dit voor een hogere SEO-score.

Heb jij hulp nodig bij het plaatsen van gerelateerde artikelen of producten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, of chat direct met onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina. We kijken graag met je mee!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
marketing strategy


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »
browser

Verbeter hoe Google je website crawlt

De Googlebot bezoekt jouw website regelmatig, om zo veranderingen en nieuwe pagina’s op te kunnen pakken. Om de zoekmachine te helpen jouw wijzigingen te vinden en gemakkelijk door de website te navigeren, kun je een aantal stappen ondernemen.

Lees verder »