Influencer marketing:

Wat is het en hoe zet je het in voor je bedrijf?

Er zijn verschillende vormen van marketing die je kunt inzetten om je doelgroep te bereiken en tot actie aan te zetten, maar de meest voorkomende vorm is momenteel influencer marketing. Influencer marketing heeft zich ontwikkeld tot essentieel onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven. Maar wat is influencer marketing nu precies en hoe zet je het in?


Bij deze vorm van marketing wordt er een persoon -een zogeheten influencer- ingezet om invloed uit te oefenen op de doelgroep van het bedrijf. Dit zijn met name influencers op social media kanalen waaronder YouTube, Instagram en TikTok die veel volgers hebben en dus een groot bereik. In dit geval is het van belang dat je samenwerkt met een influencer die affiniteit heeft met jouw merk, waardoor je deze marketingvorm gefocust en gericht kunt inzetten om jouw project, merk, product of dienst te promoten. Maar waar begin je?

Doel
Allereerst is het van belang dat je je doel helder voor ogen hebt. Want wat wil je bereiken met het inzetten van influencer marketing: is dat het werven van nieuwe klanten, het promoten van een aanbieding of het introduceren van een nieuw product? Influencer marketing is vooral een goede zet om meer bekendheid te krijgen. Dit omdat volgers de influencers vertrouwen, waardoor het effectiever is dan bijvoorbeeld enkel een advertentie plaatsen.

Doelgroep
Blijf in de gaten houden wat er speelt binnen jouw branche. Wat zijn de laatste innovaties en trends? Social listening kan in dit geval helpen, door inzichtelijk te maken hoe je concurrenten inspelen op deze trends. Check goed wat je doelgroep vindt van jouw producten én die van je concurrenten.

Influencer kiezen
Nu is het van belang dat je de juiste influencer kunt koppelen aan je campagne. Wil je bijvoorbeeld fashionable dames aanspreken, dan zou je Anna Nooshin kunnen inzetten, of wanneer je op make-up gericht bent is Nikkie Tutorials een optie. Voor beide dames moet je echter wel diep in de buidel tasten.

Influencers worden namelijk aan de hand van het aantal volgers onderverdeeld in verschillende categorieën:

    • Mega influencers:

Dit zijn de grote spelers op het gebied van social media. Denk hierbij aan een Kim Kardashian of een Jennifer Lopez. Dit zijn beroemdheden die door hun bekendheid miljoenen volgers hebben. Een samenwerking met hen is handig voor het vergaren van naamsbekendheid.

    • Macro influencers:

Deze influencers hebben honderdduizenden tot een miljoen volgers. Dit zijn over het algemeen influencers die bekend zijn geworden door hun activiteiten op social media. Ze hebben een groot bereik en besteden veel aandacht aan hun posts.

    • Meso influencers:

Wanneer je op zoek bent naar een influencer met een redelijk groot bereik, maar met een iets lager prijskaartje, dan is de meso influencer wellicht een optie om mee samen te werken. Zij hebben rond de vijftigduizend tot honderdduizend volgers met een hoge betrokkenheid bij de doelgroep.

    • Micro influencers:

Zij zijn perfect als je op zoek bent naar specialisten binnen een duidelijke niche. het bereik van de micro influencer ligt tussen de vijfduizend en vijftigduizend volgers. Hun mate van engagement is vaak erg hoog en ze weten vaak heel goed wat er speelt onder hun volgers.

    • Nano influencers:

Deze groep influencers heeft de kleinste groep volgers. Dit ligt rond de vijfduizend volgers. Deze influencers zijn vaak wel specialisten met veel kennis en passie over een bepaald onderwerp. Hierdoor worden zij door hun volgers beschouwd als een zeer betrouwbare bron en hebben ze ook volgers met dezelfde interesses.

Belangrijk bij het beslisproces is in ieder geval om de volgende vragen in gedachten houden:

Welke influencer past bij je doel en doelgroep?

Van welke influencer is jouw doelgroep fan?

Hoeveel volgers heeft de influencer?

Hoe heeft de influencer andere samenwerkingen afgerond?

Heeft de influencer kwalitatief goede posts?

Wat zijn de reacties van de volgers op de influencer?

Afspraken en Opdrachtbespreking

Nadat je de juiste influencer voor jouw marketingstrategie hebt gevonden, neem je door wat je graag terug wilt zien komen in de posts met betrekking tot je product of dienst. Hierbij maak je duidelijke afspraken over de hoeveelheid berichten en wanneer deze gepost dienen te worden, maar ook hoe deze content eruit gaat zien.
Een belangrijk punt wat ook ter tafel moet komen is de vergoeding: is dit per post of spreken jullie een pakketprijs af. Het bespreken van een eventueel concurrentiebeding is ook handig wanneer je de influencer exclusief voor jouw merk of bedrijf zou willen inzetten.

Start influencer marketing

Vervolgens breekt dan eindelijk het spannende moment aan: je marketing campagne gaat van start!

Nu is het hopen dat de campagne het goed gaat doen. Dit is eenvoudig in te zien aan de hand van de interactieratio: het aantal shares, likes en comments deel je door het aantal volgers van de influencer. Zit je boven de 3%, dan doet je campagne het goed! Houdt het succes aan, dan is het wellicht verstandig om na te denken over een doorlopende campagne met je influencer.

Wil je sparren over het inzetten van je influencer marketingcampagne? Mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem gerust contact met ons op.

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
influencer (1)


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »