Keuzestress bij het kiezen van een CMS?
Dit is onze top 8 Content Management Systemen

Moeite met de keuze van het juiste gebruiksvriendelijke CMS voor je bedrijf? Er zijn vele CMS’en beschikbaar met hun specifieke eigenschappen. We sommen onze top 8 voor je op en bespreken de voor- en nadelen.


Zonder gebruik van een Content Management Systeem zou je website geprogrammeerd moeten worden in programmeertaal als HTML, CSS en Javascript. Een CMS is software dat ervoor zorgt dat je een website kan bouwen en je content efficiënt kan beheren. Echter dat kan nog steeds een flinke uitdaging zijn. Daarom gaan we je in dit artikel helpen met een keuze. Maar voordat je een keuze maakt, lees ook even dit nuttige artikel waarin we een aantal onderwerpen met je delen, alvorens een keuze te maken. Wil je hier eens over van gedachten wisselen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.

1. WordPress.org

Dit is het meest populaire CMS op de markt. Meer dan 38% van alle websites wereldwijd die een CMS gebruiken, is gebouwd op WordPress. WordPress zelf heeft meer dan 64% marktaandeel.

Voordelen:

– WordPress geeft je de vrijheid om allerlei soorten websites te bouwen, van informatie-site, tot volledige webshop. Het is een zeer gebruiksvriendelijk CMS: de mogelijkheden zijn eindeloos.

– Je hebt er geen technische kennis voor nodig: de blok-editor zorgt voor een relatief eenvoudige interface om je content te plaatsen en managen

– Er zijn vele duizenden design-templates te koop wereldwijd, sommigen betaald, sommigen gratis. En dat geldt ook voor de add-ons: er is van alles te vinden, van contactformulier tot product-galleries.

– WordPress heeft standaard goede SEO mogelijkheden, of je kiest een goede plug-in. Meer over SEO? Lees dit artikel van onze CM-specialist Ananda over SEO.

– WordPress heeft een enorm grote gebruikersgroep, die veel informatie en ervaringen uitwisselt en probleemoplossingen aandraagt.

– WordPress heeft goede im- en export mogelijkheden waardoor je flexibel blijft in een mogelijk veranderende behoefte aan een ander CMS.

Nadelen:

– Je dient zelf je domein, de hosting, installatie te regelen. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor beveiliging en back-ups.

– Omdat WordPress zo veel mogelijkheden biedt, kan het je bij de start wat afschrikken. Gebruik dan de beginners-tools of schakel een expert in om je basis goed op te zetten. Daar heb je in een later stadium absoluut profijt van.

Kosten:

WordPress zelf kost niets. Echter het aanvragen van een domein, de hosting en sommige plug-ins kosten uiteraard wel geld.   

2. Shopify

Nummer 2 op de lijst. Shopify is een all-in CMS. Je hoeft hier geen hosting voor aan te schaffen, software te installeren of back-ups te regelen zoals wel het geval is bij WordPress. Daarnaast kan je er vrij eenvoudig een webwinkel in opzetten. Ook heeft dit CMS een instore-sales optie: daarmee kan je je webshop koppelen aan verkopen in een fysieke winkel, waardoor je te allen tijde de juiste voorraden beschikbaar hebt.

Voordelen:

– Ook bij Shopify zijn er vele extensie en plug-ins beschikbaar om je website volledig aan te laten sluiten aan je wensen.

– Er is een drag & drop functionaliteit voor het managen van content. Die werkt eenvoudig en snel.

– Shopify biedt 24/7 support via email, chat, telefoon en twitter, how to videos en online fora.

Nadelen:

– Er is beperkte functionaliteit binnen Shopify en de aangeboden plug-ins van externe partijen zijn minder uitgebreid.

– De kosten kunnen oplopen, zeker als je met meerdere plug-ins werkt.

Kosten:  

Er zijn kosten verbonden aan het gebruik van Shopify, vanaf $ 29,95 voor de basis webshop.

3. Woocommerce

Woocommerce is momenteel het populairste e-commerce CMS. Het is eenvoudig te managen en uitermate flexibel. Het is een plug-in van WordPress dus je dient wel eerst WordPress te installeren voordat je het kan gebruiken.

Voordelen:

– Woocommerce is gratis, echter je dient wel van de woocommerce hosting gebruik te maken. En uiteraard moet je een domeinnaam hebben.

– Voorraadbeheer is supereenvoudig in dit CMS.

– Er zijn vele design-templates te verkrijgen.

– Daarnaast worden vele plug-ins aangeboden om functionaliteit die je wenst hebt toe te kunnen voegen.

– Ook hier zijn een standaard een aantal betalingssystemen ingebouwd, zoals PayPal.

Nadelen:

– Doordat Woocommerce zo flexibel is, kan het door de enorme variatiemogelijheden best ingewikkeld zijn.

Kosten:

Woocommerce is gratis, echter door gebruik te maken van de plug-ins kunnen kosten oplopen.   

4. Sitecore CMS

Sitecore is een Content Management System dat vaak wordt gebruikt door multinationals meerdere sites vanuit 1 applicatie te kunnen beheren. Je kunt met de digitale marketingtools die het biedt, naadloze online ervaringen ontwikkelen over meerdere online kanalen. Het Sitecore Experience Platform (XP) bestaat uit de Experience Manager (het daadwerkelijke CMS) en de Experience database. Het is een zeer uitgebreid CMS dat zowel content, email marketing en e-commerce managet.
Het wordt ook wel omschreven als een web content management CMS. Het is enorm krachtig, maar tegelijkertijd kan het ook enorm ingewikkeld zijn. Je hebt hiervoor zeker programmeurs nodig. Sitecore wordt door grote multinationals zoals L’Oréal, Canon, easyJet, en Procter & Gamble gebruikt om zijn betrouwbaarheid en naadloze customer experience.

Voordelen:

– Enorm krachtig en volledig systeem, dat vrijwel alles biedt, meer dan enkel het CMS.

– Je kunt met Sitecore digital marketing bedrijven: klantreizen ontwikkelen en personaliseren op basis van klantgegevens die Sitecore voor je verzamelt en uitzetten via meerdere online kanalen.

– Sitecore is vooral geschikt als je meerdere websites en/of shops te managen hebt in meerdere talen.

– Het integreert naadloos met grote CRM systemen zoals Microsoft Dynamics.


Nadelen:

– Je dient programmeurs in te schakelen om de site of shop te ontwikkelen voordat je aan de slag kan met het managen van je content.

– Ook het managen van content kan knap lastig zijn in dit systeem, aangezien er soms wat programmeerskills bij komen kijken.

– Als je de volle kracht van Sitecore wil gebruiken, dien je meer te weten van digital marketing dan enkel het managen van content.

– Niet optimaal geschikt voor een enkele webshop.

Kosten:

Sitecore is prijzig. De prijs wordt bepaald op basis van je wensen.   

5. Magento

Magento is een open source e-commerce CMS van Adobe. Er is een gratis versie dat heet Magento open-source. Ook hier dien je hosting en domeinnaam zelf te regelen. Je kunt ook kiezen voor de Magento Commerce variant. Die komt met hosting en volledige support. Het is een zeer volledig en goed betrouwbaar CMS. Het is niet voor niets dat een aantal grote namen zoals Nike en Coca Cola Magento gebruiken.

Voordelen:

– Het is uitermate geschikt om veel traffic te handelen, is erg stabiel en betrouwbaar.

– Magento biedt veel extensies die je extra functionaliteit bieden. Je kunt het dus volledig customizen naar wens.

– Een aantal betalingssystemen zoals PayPal zijn standaard ingebouwd.

Nadelen:

– Door de enorme mogelijkheden die Magento biedt, is het wat ingewikkeld te doorgronden en kan het je in eerste instantie afschrikken.

– Je hebt programmeerskills nodig om Magento te customizen naar je behoefte.

Kosten:

Magento Commerce is erg prijzig. De kosten worden berekend op de (functionele) behoefte.    

6. Joomla

Joomla is een gratis open source CMS met vele templates en extensies. Ook voor dit CMS dient je zelf hosting en domeinnaam te regelen. Het biedt enorm veel functionaliteiten, echter het is meer ontwikkeld voor ervaren gebruikers en programmeurs. Desalniettemin een grote speler op de CMS-markt.

Voordelen:

– Joomla is open source. Dat betekent enorm veel gebruikers en dito ervaringen die je kunt aanwenden als je dat nodig hebt.

– Joomla biedt enorm veel functionaliteit en flexibiliteit, heel handig als je een ingewikkelde webshop wil draaien.

– Ondanks dat het ingewikkeld is opgezet, hoef je in principe geen programmeerskills te bezitten om het te gebruiken. Je kunt je content plaatsen en managen zonder te coderen. Je kunt er ook een webshop op draaien.

Nadelen:

– Helaas is Joomla best ingewikkeld opgezet. Je hebt daarvoor op z’n minst doorzettingsvermogen, maar als je wil fine-tunen zeker ook in bepaalde situaties programmeerskills nodig.

– Er zijn niet veel extensies op de markt. Je bent dus wat beperkt in de mogelijkheden om additionele functionaliteit toe te voegen.

Kosten:

Joomla zelf is gratis, echter je dient zelf hosting en domeinnaam te regelen. De plug-ins kunnen soms ook prijzig zijn.   

7. Drupal

Drupal is open source en is de motor achter grote websites die veel data moeten verwerken, zoals bijvoorbeeld universiteiten. Het is een goede optie als je volledig aangepaste websites wil ontwikkelen, Echter daarvoor heb je wel programmeurs nodig.

Voordelen:

– Het is eenvoudig om content te plaatsen en te managen.

– Er zijn diverse plug-ins beschikbaar om je websites functionaliteit volledig naar wens te krijgen.

Nadelen:

– Drupal is zeker geen optie als je beginnend content manager bent. Daarvoor is het te ingewikkeld opgezet.

– Templates zijn beperkt beschikbaar, waardoor je in de meeste gevallen aangewezen bent op designers en programmeurs die de site voor je moeten ontwikkelen.

Kosten:

Drupal is gratis, echter door gebruik te maken van de plug-ins kunnen kosten oplopen.   

8. Bigcommerce

Bigcommerce is een e-commerce CMS dat volledig gehost wordt geleverd, inclusief back-up en beveiliging. Het is eenvoudig in gebruik, zeker als je beginner bent.

Voordelen:

– Bigcommerce is eenvoudig in gebruik, en heeft een goede interface.

– Support is goed geregeld via een directe link in je dashboard en is 24/7 beschikbaar.

– Er zijn diverse betalingssystemen standaard ingebouwd.

Nadelen:

– Er zijn beperkt design-templates beschikbaar, waardoor je gelimiteerd bent in de mate van aanpassingen aan je site.

Kosten:

Bigcommerce werkt met een maandelijks abonnement, vanaf $29,95 per maand. En hoe meer sales je genereert hoe meer je gaat betalen: je wordt bij een bepaalde omzet automatisch overgezet naar een hoger plan.   

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Director Anthony
Anthony | Director
Shopify CMS


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

technologie

Video plaatsen op je website, hoe doe je dat?

Je bent na het lezen van de vorige blogpost over video aan het filmen geslagen en hebt een fantastische video gemaakt. Een sterk en persoonlijk verhaal, waarin je laat zien waar je voor staat of hoe je product of dienst werkt. Hoe zorg je er nu voor dat je video zichtbaar is op je website?

Lees verder »
globe

6 nuttige tips voor het opzetten van een meertalige website

Er zijn allerlei goede redenen om je site in meerdere talen beschikbaar te maken. Je bereikt er meer potentiële bezoekers mee, die het waarderen om jouw website in hun eigen taal te kunnen lezen. Professioneel vertaalde content van goede kwaliteit leidt bovendien tot betere vindbaarheid in de zoekmachines. Maak een plan van aanpak voordat je begint met het bouwen van je meertalige website. De aanwijzingen in deze blogpost helpen je op weg!

Lees verder »
SEO

SEO-optimalisatie in het CMS: 6 stappen voor een beter vindbare website

Elk content management systeem heeft zo zijn voor- en nadelen als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. In WordPress kun je bijvoorbeeld gemakkelijk aan de slag met een SEO plugin als Yoast, waar je in Sitecore genoegen moet nemen met de mogelijkheden die de websitebouwer heeft ingeprogrammeerd. Maar er zijn een aantal basic SEO-optimalisaties die je in ook in jouw CMS kunt doorvoeren om ervoor te zorgen dat je pagina’s beter vindbaar zijn.

Lees verder »