Redirects:
een 301 of 302?

Verander je het pad van je pagina, waardoor de oude URL niet meer bereikbaar is? Of heb je een actie waardoor je een pagina tijdelijk wil vervangen door een andere? Dan is het belangrijk de pagina die niet meer bereikbaar is, te redirecten. Maar hoe werkt dat eigenlijk en welk type redirect gebruik je? In dit artikel leggen we uit wat je moet weten over redirects.


Waarom een redirect aanmaken?

Je zet een redirect in op het moment dat een URL:

1) Niet meer bereikbaar is (de pagina geeft een error 404)
2) Niet meer geschikt is (je wil niet dat bezoekers op de pagina landen).

In beide gevallen wil je er namelijk voor zorgen dat er geen verkeer meer op de pagina landt. De pagina simpelweg offline halen, is helaas niet genoeg. De URL is namelijk al geïndexeerd door zoekmachines en zal dus gewoon in de zoekresultaten tonen. Ook kan het zijn dat er vanuit andere bronnen naar de URL gelinkt wordt, denk aan links op andere websites en social – maar zeker ook aan de interne links naar de pagina op je eigen website.

Een permanente redirect: 301

Een redirect 301 is een permanente redirect. De redirect zorgt ervoor dat iedereen die de URL benadert, doorgestuurd wordt naar een andere pagina.

De 301 redirect zet je dan ook enkel in op het moment dat je weet dat de pagina of URL niet meer gebruikt zal worden in de toekomst. Denk hierbij aan pagina’s die je offline haalt omdat ze niet meer relevant zijn, zoals een pagina over een dienst die je niet meer aanbiedt. Maar ook bij het migreren naar een nieuwe website met een andere URL structuur, zal je permanente redirects gebruiken.

Een tijdelijke redirect: 302

Wil je een pagina tijdelijk ‘verstoppen’ en vervangen door een andere? Dan gebruik je een 302 redirect, de tijdelijke variant. Ook deze redirect zorgt ervoor dat iedereen die de URL benadert, direct doorgestuurd wordt naar een andere pagina.

De 302 zet je in op het moment dat een pagina bijvoorbeeld in onderhoud is en je jouw bezoekers tijdelijk een andere pagina wil laten zien. Of als je een belangrijke actie of campagne hebt lopen die je tijdelijk bereikbaar wil laten zijn op de URL van een andere pagina.

Redirects en SEO waarde

Zowel de 301 als de 302 redirect zorgen er dus voor dat iedereen die de URL benadert, doorgestuurd wordt naar een andere pagina. Voor de bezoeker is er dan ook geen verschil tussen deze twee. Maar, zoekmachines interpreteren ze wel degelijk anders.

Als Google een permanente 301 redirect tegenkomt, dan ziet hij dat de URL waar de redirect op staat niet meer bestaat. Google zal dan ook de opgebouwde waarde van de pagina overzetten naar de nieuwe URL. Dat is heel fijn, want deze waarde heeft de pagina in de loop van de tijd opgebouwd door onder andere het aantal visits. En die waarde zorgt ervoor dat Google de pagina als relevant beschouwt en hem hoger in de zoekresultaten toont. Een nieuwe pagina heeft helemaal nog geen waarde opgebouwd en zal daarom zonder 301 redirect lager in de zoekresultaten tonen.

Bij een tijdelijke 302 redirect, zal Google de waarde niet overzetten naar de nieuwe pagina. De URL zal immers binnenkort weer beschikbaar zijn en je wil niet de waarde verliezen.

Hulp nodig?

Om te checken of er een redirect op een bepaalde URL actief is en of deze een 301 of 302 status code heeft, kun je deze checker gebruiken. Ben je benieuwd hoe SEO proof jouw website is? Om er zeker van te zijn dat alle redirects en andere SEO zaken goed ingericht zijn, draaien wij bij Contentmanagen.nl bijvoorbeeld een maandelijks crawl van de websites van onze klanten. Deze analyseren we en eventuele issues lossen we meteen op. Zo zorgen we ervoor dat jouw SEO score optimaal blijft!

Klinkt interessant? Neem contact met ons op en we bekijken samen wat we voor jou kunnen betekenen. Of chat direct met één van onze contentmanagers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.

Contentmanager Ananda
Ananda | Contentmanager
Redirects


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »