Rich Snippets:

Wat zijn het en wat kun je ermee?

Je hebt misschien nog niet eerder van Rich Snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?

Het voordeel van rich snippets is dat het interessante informatie toevoegt aan je zoekresultaten, met als doel de gebruiker hiermee extra te bedienen. Denk hierbij aan reviews, recepten of FAQ items. De bezoekers hebben een betere gebruikerservaring dankzij de extra informatie voordat ze klikken, en voor jou als bedrijf is het fijn omdat er meer informatie wordt weergegeven zonder dat je er voor hoeft te betalen. Het garandeert niet per se een hogere ranking, maar zorgt wel voor extra dimensie en aandacht voor je zoekresultaat om zo de click-through-rate te verhogen. En dát is nou een win/win situatie!

Soorten snippets

Laten we wat dieper ingaan op de soorten rich snippets die er zijn:

Reviews

review

Deze rich snippets zijn te herkennen aan de gele sterren. Deze krijg je te zien wanneer de getoonde reviews over het onderwerp van de betreffende pagina gaan. Bijvoorbeeld reviews die gaan over een product die op de productpagina staan. Of beoordelingen die gaan over een dienst dat op de betreffende pagina staat.

Recepten

recept

De rich snippets bij recepten krijgen extra ruimte voor een thumbnail met daarbij meer informatie over de bereidingstijd, de ingrediënten en calorieën.

Evenementen

evenement

Wanneer er bijvoorbeeld een festival is, zoals recentelijk ADE, is een evenementen rich snippet bijna onmisbaar. Hierbij wordt namelijk belangrijke info getoond zoals data, locatie, of welke DJ er dan draait. Zo kun je in een oogopslag zien wat het programma is en naar de bijbehorende pagina gaan.

Producten

producten

Met de rich snippet voor producten krijgt de bezoeker in de zoekresultaten extra informatie over een product te zien. Hierin worden de reviews, de prijs, de beoordeling en de voorraad status getoond.

FAQ

faq

Bij de rich snippet voor veelgestelde vragen wordt de bezoeker meteen wijzer en krijgt deze antwoord zonder dat deze daar nog om gevraagd heeft. Hiermee voorzie je in de behoefte van de bezoeker en val je meer op.

Hoe voeg je Rich Snippets toe?

We hebben de meest voorkomende rich snippets toegelicht, maar hoe voeg je deze toe aan je zoekresultaten? Rich snippets worden helaas niet automatisch toegevoegd aan de zoekresultaten. De informatie die in de rich snippets wordt getoond moet van je website afkomen zodat Google weet welke informatie deze moet tonen en waar het te vinden is. Dit kan door zogeheten structured data aan je website toe te voegen.

Om dit te bewerkstelligen kun je het beste gebruikmaken van de website Schema.org. Hierin wordt uitgelegd hoe dit moet. Volg het stappenplan op deze website en leg in je code uit welke informatie er op je website te vinden is, zodat  Google dit uit kan lezen. Dit kun je doen per pagina in de categorie die voor jou van toepassing is.

Hulp nodig?

Het instellen van deze rich snippets vergt echter wel wat technische vaardigheden. Heb je geen tijd of de programmeerkennis om rich snippets in te stellen? Wij kunnen je hierbij helpen! Neem gerust contact met ons op. 

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
rich snippet


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »
sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »