Zo maak je een contentkalender:
onze 5 tips

Jouw website bevat vanzelfsprekend veel informatie die je wilt delen met je bezoekers. Het is dan ook van essentieel belang dat je vooraf afweegt welke content het meest in het oog moet springen. Daarna kun je starten met het bepalen van een menustructuur voor je website.


Een veelgehoorde uitspraak is “we hebben toch een nieuwe website? Waarom hebben we toch zo weinig traffic?” Maar je website, social media of mailinglijst wordt niet vanzelf een succes. Je hebt voortdurend nieuwe content nodig om je doelgroep vast te houden. Als je een contentkalender maakt is de kans groter dat met regelmaat nieuwe content plaatst en dus sneller je gewenste doelen bereikt. Een contentkalender zorgt ook voor een duidelijke structuur en overzicht van de verschillende kanalen die je inzet. Wij geven 5 tips voor het starten van jouw contentkalender.

1. Kies je basis

Contentkalenders zijn er in verschillende varianten. Het begint bij het opstellen van de timeline. Je kun je het jezelf makkelijk maken door een template te gebruiken, maar je kan het natuurlijk ook zelf opzetten in bv Google Calendar of via Excel. Als je een voor jou passende basis hebt gevonden, kan je starten.

2. Breng je content in kaart

Het is belangrijk dat je in kaart brengt welke content je wilt delen en op welk kanaal. Zorg dat je contentkalender de volgende elementen bevat:

– Wie is je doelgroep?
– Wat is het contenttype? (Blog/Video/Foto)
– Om welke content gaat het?
– Welke media gebruik je? (Instagram/Facebook/LinkedIn).

3. Plan vooruit

We raden je aan om je publicaties vooruit te plannen. Hou daarnaast rekening met speciale dagen zoals Kerst en Sinterklaas. Download voor inspiratie een issuekalender en bekijk welke feestdag of andere jaarlijks terugkerende issue goed past bij jouw producten of diensten. Plan de content vooraf in. Dit is een handige manier om een deel van je contentkalender alvast in te vullen.

4. Maak relevante content

Het lijkt een open deur, maar vul je kalender met content die iets toevoegt, nuttig is voor jouw doelgroep. Je publiek krijgt dagelijks veel informatie via meerdere kanalen binnen, en alleen berichten met waardevolle inhoud blijven hangen. Ga dus op zoek naar, of maak zelf content met óf een hoge nieuwswaarde of een thema dat jouw publiek echt interesseert en waar ze wat aan hebben.

5. Evalueer en pas aan

Het is belangrijk om te evalueren hoe je content heeft gescoord. Analyseer eens per maand je bereik: clicks en conversie zijn goede graadmeters, maar ook bv leestijd. Een onderwerp kan niet relevant zijn of de publicatie-dag of -tijdstip van je posts moeten gewijzigd worden. Pas je content kalender op deze statistieken aan.

We hopen je hiermee goed op weg te helpen. Wil je meer weten over het starten van een contentkalender? Neem dan gerust contact met ons op!

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
social


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »