Zoekwoorden en Synoniemen:
van onschatbare waarde voor de SEO-score

Als SEO specialist ben je dagelijks bezig met het schrijven van goed scorende SEO teksten. Hierin verwerk je het liefst zoveel mogelijk zoekwoorden, want daarop zoekt je doelgroep natuurlijk. Maar hoe doe je dit, zonder ‘over the top’ te gaan?


Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Het gebruik van zoekwoorden op een pagina draagt niet alleen bij aan een betere vindbaarheid, het maakt een tekst ook makkelijker en vooral beter leesbaar. Hierbij is het wel van belang dat je niet te vaak hetzelfde zoekwoord gebruikt. Wat zijn aandachtspunten?

Gebruik zoekwoorden verstandig

De kwaliteit van je tekst is belangrijk voor Google, omdat goede leesbaarheid meeweegt in de score die je krijgt. Het is niet verstandig om te veel en dezelfde zoekwoorden in je tekst te verwerken, want dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Probeer daarom je zoekwoorden af en toe in het meervoud te plaatsen of er een werkwoord van te maken. Google herkent dit alsnog als een zoekwoord en zo krijg je een hogere score wat resulteert in een hogere ranking.

Gebruik synoniemen om af te wisselen

Heb je moeite met het verwerken van je zoekwoorden? Gebruik dan synoniemen. Er zijn geen specifieke regels voor het verwerken van synoniemen ten opzichte van zoekwoorden. Het is wel belangrijk dat je tekst leesbaar blijft. Houd jezelf daarom scherp en ga na: als ik de doelgroep zou zijn, begrijp ik wat er staat? Lees daarom je pagina even rustig na als je synoniemen hebt toegevoegd. Heb je moeite met het vinden van passende synoniemen, neem dan een kijkje op synoniemen.net.

Loop je onverhoopt toch vast bij het integreren van zoekwoorden en/of synoniemen of wil je je tekst op SEO gebied optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina. We helpen je graag verder!

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
typewriter


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »