404 errors:
wat zijn het en hoe los je ze op?

Website-content is onderhevig aan verandering. Je plaatst artikelen, verandert producten en past content aan. Of misschien lanceer je landingspagina’s met content die jouw doelgroep interessant vindt. Maar daarnaast haal je ook wel een producten of pagina’s offline. Denk bijvoorbeeld aan producten die je niet meer aanbiedt, evenementen die hebben plaatsgevonden, of een blog dat niet meer relevant is. De kans is dan aanwezig dat je ergens op je website nog naar deze niet bestaande pagina of artikel linkt. Als bezoekers op deze link klikken, krijgen ze een foutmelding te zien: de 404 error.

 

Naast een minder goede gebruikerservaring, hebben errors 404 ook gevolgen voor de ranking van je website door zoekmachines zoals Google. Genoeg reden dus om deze zogenaamde “broken” links aan te pakken. Maar hoe doe je dat? Wij leggen het voor je uit.

Hoe vind je 404 errors?

Je kunt op verschillende manieren naar broken links zoeken: binnen of buiten jouw Content Management Systeem. Aan jou de keuze welke het eenvoudigste werkt.

Broken link checker in WordPress

Gebruik je WordPress? Dan zijn er meerdere plug-ins die de gebroken links voor je op kunnen zoeken. Gebruik bijvoorbeeld de Broken link checker of Redirection. Met de laatste plugin kun je tevens je 301 redirects beheren (lees hier meer over 301 redirects); wel zo handig!

Draait jouw website op een ander CMS? Vraag dan je websitebouwer naar de mogelijkheden om 404’s efficiënt op te kunnen sporen in jouw Content Management Systeem.

Externe tools en SEO spiders

Is het ingewikkeld om vanuit jouw CMS 404 errors op te sporen? Laat dan je website crawlen. Een crawler, ook wel een SEO spider genoemd, leest je website uit op de manier zoals zoekmachines dit ook doen en de 404 errors worden direct zichtbaar.

Je kan een SEO spider ook inzetten om een overzicht te krijgen van alle pagina’s op je website en de status die ze hebben. Een goed voorbeeld van zo’n crawler is de Screaming Frog SEO Spider. Met deze tool krijg je een overzicht van pagina’s die geredirect zijn (statuscode 301 en 302), maar ook die met statuscode 404.

Hoe los je de 404 errors op?

Als je alle 404 errors hebt gevonden, kun je ze gaan oplossen. Om de gebruikerservaring optimaal te houden, wil je 404 errors het liefste niet met een redirect oplossen. De bezoeker klikt namelijk om bepaalde informatie te vinden en verwacht dan ook passende content. Tevens geeft Google strafpunten voor onnodige redirects naar interne pagina’s. Pas daarom de gebroken interne link en de tekst daarbij het liefst direct in de pagina aan. Heb je een goede vervangende pagina beschikbaar, zoek dan de gebroken link op en vervang deze met de nieuwe link.

Als je de link niet aan kan passen of kan verwijderen, plaats dan een redirect naar een alternatieve pagina.

Hulp nodig met het oplossen van 404’s?

Het vinden en oplossen van met name 404 errors kan een tijdrovende klus zijn. Heb je hier geen tijd voor of vind je dit lastig? Wij helpen je graag!

Onze contentmanagers draaien soms wel wekelijks scans voor websites van onze klanten, zodat we eventuele errors direct kunnen oplossen. Zo zorgen we ervoor dat de gebruikerservaring de SEO score van jouw website optimaal blijft!

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Glenn
Glenn | Contentmanager
help


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

chatbot

Aan de slag met de chatbot

Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.

Lees verder »
chat

Chatbot: To do or not to do?

We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.

Lees verder »