Gebruik van de juiste kleuren op je website is essentieel voor het succes van je online activiteiten. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken: zorg dat ‘ie goed is!
Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel (62-90%) van impuls-aankopen wordt gedreven enkel door perceptie van kleuren! Het is daarom van groot belang om de juiste keuzes in het gebruik van kleuren te maken. Kleuren geven een (indirecte) boodschap af aan je gebruikers, gewild of ongewild.
Weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Lees dan dit artikel aandachtig door en gebruik deze 5 regels om de juiste kleurkeuzes te maken.
Zoek je basiskleur Goede kans dat je al een logo of zelfs al marketing bedrijft. Dan zal je ongetwijfeld een basiskleur hebben. Dit is de kleur waarmee jouw bedrijf of product wordt geassocieerd: je basiskleur. Heb je die nog niet? Scroll dan eens door deze kleuren ter inspiratie.
Bepaal je overige kleuren Als je de basiskleur hebt bepaald, is het van belang om de overige kleuren te kiezen. Dat kunnen er meer dan 1 zijn, maar hou het simpel en gebruik niet meer dan 3 extra kleuren. Welke zijn dat dan? Ook hier is het van groot belang dat je de juiste keuze maakt. Je kunt dat doen door kleurenleer toe te passen. Er zijn meer opties, maar we sommen de 4 belangrijkste op.
– Complementair
Kleuren die tegenover elkaar op het kleurenwiel staan, worden beschouwd als complementaire kleuren (bijvoorbeeld: rood en groen). Het hoge contrast van complementaire kleuren zorgt voor een levendige look. Complementaire kleuren werken met name goed als je iets wilt laten opvallen. Gebruik ze niet voor tekst.
– Analoog
Bij analoge kleurenschema’s worden kleuren gebruikt die naast elkaar op het kleurenwiel staan. Ze passen meestal goed bij elkaar en creëren rustige ontwerpen. Analoge kleurenschema’s komen vaak voor in de natuur en zijn harmonieus. Zorg wel voor voldoende contrast bij het kiezen van een analoog kleurenschema. Kies een dominante kleur en een tweede om deze te ondersteunen. De derde kleur wordt gebruikt (samen met zwart, wit of grijs) als accent.
– Triade
Een triadisch kleurenschema maakt gebruik van kleuren die gelijkmatig over het kleurenwiel zijn verdeeld. Ze voelen levendig. Zorg er wel voor dat je de kleuren zorgvuldig balanceert: laat één kleur domineren en gebruik de twee andere voor accent.
– Rechthoek
Het rechthoekige kleurenschema gebruikt vier kleuren die in twee complementaire paren zijn gerangschikt. Deze rijke kleurstelling biedt volop mogelijkheden voor variatie. Het werkt het beste als je één kleur laat domineren. Let ook in je ontwerp op de balans tussen warme en koele kleuren.
Gebruik secundaire kleuren indien nodig Secundaire kleuren kiezen naast je basiskleuren is soms niet eenvoudig. Gelukkig zijn daarvoor tools beschikbaar. Adobe heeft een hele goede tool. Vergeet ook niet dat je tinten van je hoofdkleuren kan gebruiken om verschillende kleurenspectra te creëren, zonder een extra kleur toe te voegen! En ook kunnen de neutrale kleuren wit, zwart en grijs, heel goed gebruikt worden om contrast te creëren.
Pas de gekozen kleuren toe op de juiste plekken Primaire kleuren Primaire kleuren gebruik je om de “hotspots” op je webpagina weer te geven. Je gebruikt ze om de aandacht van gebruikers te trekken en hen aan te zetten tot actie. headers, CTA-knoppen, pictogrammen, etc., dien je in primaire kleuren te plaatsen.
Secundaire kleuren Secundaire kleuren worden gebruikt om de minder belangrijke informatie op de website weer te geven, zoals secundaire knoppen, subtitels, menu-items, achtergronden of ondersteunende inhoud.
Neutrale kleuren Gebruik neutrale kleuren voor tekst en achtergrond, maar ook om balans te brengen in kleurrijke delen van de site.
Check of de gekozen kleuren werken Test het gekozen kleurenpalet in verschillende scenario’s. Werkt het bijvoorbeeld ook in print?
Als je bovenstaande regels hebt doorlopen, ben je klaar om te designen! Laat ons eens weten waar jij aan denkt? Contentmanagen.nl kan je helpen om een kleurenschema op te zetten.
Je hebt misschien nog niet eerder van rich snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?
Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.
We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.