Jouw website bevat vanzelfsprekend veel informatie die je wilt delen met je bezoekers. Het is dan ook van essentieel belang dat je vooraf afweegt welke content het meest in het oog moet springen. Daarna kun je starten met het bepalen van een menustructuur voor je website.
Verplaats jezelf in de doelgroep
Er bestaan basisregels die aangeven dat website navigatie maximaal zeven menu-items mag bevatten. Daarnaast zou content maar drie niveaus diep mogen zitten. Dat is zeker een goed uitgangspunt, maar dat kan je niet altijd toepassen. Je moet namelijk naar de context kijken: om welke organisatie gaat het? Wie is je doelgroep? Over welke content gaat het? Het aantal menu-items zal daar uiteindelijk van afhangen. Verplaats je dus bij het maken van je menustructuur voor je website dan ook in je doelgroep en bezoeker.
Blijf consistent
Internetgebruikers zijn gewend aan veel voorkomende navigatiestructuren: de horizontale navigatie bovenin de website is daar een voorbeeld van. Door de navigatiestructuur op een standaard positie te plaatsen, wordt een website gebruiksvriendelijker. Standaardiseer je hoofdmenu navigatie voor je hele website. Voer je navigatie op elke pagina identiek door en voorkom een aangepaste navigatie per pagina. Consistency is key!
Maak je hoofdmenu beschrijvend
Veel websites maken de navigatie al eenvoudiger door twee of meerdere menu’s te plaatsen. De belangrijke onderwerpen komen in het hoofdmenu, de minder relevante worden in een kleiner menu erboven geplaatst, zoals bijvoorbeeld social media links of een vertaal-optie. Menu-items in een hoofdmenu moeten beschrijvend zijn. Vertel bezoekers dus wat je doet en gebruik daarbij termen die je doelgroep begrijpt. Vermijd gebruik van moeilijk jargon en let er op dat je de menu-items kort en krachtig houdt.
Attentie!
Uit onderzoek en gebruikerservaringen is gebleken dat attentie het hoogst is voor zaken die aan het begin en aan het einde van iets staan. Bezoekers van je website verwachten dat de belangrijkste pagina-links in het menu staan. Zet daarom pagina’s als “contact”, “klantenservice” en “over ons” achteraan en start je menustructuur met bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt. De home-knop is een belangrijk een element dat soms vergeten wordt in een menustructuur: hiermee kan je snel en overal terug-navigeren naar de homepage. Maak ook altijd gebruik van navigatie-linkjes in je hoofdmenu in plaats van buttons. Buttons zijn namelijk onleesbaar voor zoekmachines en laden minder snel dan linkjes.
Submenu’s
Bij websites vanaf ongeveer 10 pagina’s zal je toch een bepaalde structuur moeten gaan aanbrengen om je website overzichtelijk te houden. Dan kan je gebruik maken van submenu’s. Probeer daarbij gerelateerde pagina’s onder één menu te plaatsen. Pagina’s die je goed kunt onderbrengen in een submenu zijn bijvoorbeeld producten of diensten die je aanbiedt. De verschillende pagina’s waarin je je dienstverlening beschrijft breng je dan onder in het menu “producten” of “diensten”. Plaats bijvoorbeeld ook alle pagina’s die gerelateerd zijn aan de klantenservice bij elkaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de FAQ, nieuws en handleidingen of een blog.
Verschillende soorten menu’s
De website van ANWB heeft een overzichtelijk menu, ingericht op onderwerp.
Ook zijn er taakgerichte websites. Ze zetten de bezoeker aan tot actie. Denk hierbij aan buttons als Help mee, Doneer nu, Lid worden etc.
Wil je meerdere doelgroepen aanspreken, dan is het zinvol om je menu daarop aan te passen. Deze onderwijsinstelling groepeert de informatie bijvoorbeeld per doelgroep, zoals leerlingen, ouders of medewerkers.
Wil je een goede menu-structuur en heb je hulp nodig bij het opzetten van je navigatie? Neem gerust contact met ons op! Je kunt ook met ons chatten via het chat icoon rechtsonder op deze pagina.
Je hebt misschien nog niet eerder van rich snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?
Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.
We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.