Een A/B test, ook wel bekend als ‘splittest’, is een test om content of design te testen op effectiviteit. 50% van de gebruikers krijgt versie A te zien, de andere 50% versie B. Maar waarom en hoe doe je dat?
Waarom doe je een A/B test?
Je hebt een uiting gemaakt, die qua content en design naar jouw idee zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van je doelgroep. Maar is dat wel zo? En kan het niet beter? Om dat te kunnen meten doe je aan A/B testing. Je wil het doel dat je hebt gesteld (informatie, activatie, conversie) graag halen en liever te overtreffen. Doordat je verschillende varianten van content test, kan je eenvoudig meten wat beter scoort. A/B tests kunnen op alle online elementen die je gebruikt en in diverse vormen worden ingezet: op webpagina’s (lees hier alles over landingspagina’s), banners, social posts en e-mails.
Wat kan je testen met een A/B test?
Met een A/B test kan je veel meten, maar twee zaken zijn het belangrijkst: is de inhoud (de boodschap) van de content effectief opgezet en is je content gebruiksvriendelijk (user experience). Meet dan ook beide onderdelen in aparte tests. Probeer je meer aanmeldingen te krijgen voor je mailing-list, maar ben je onzeker over de tekst op de ‘call to action’ button? Probeer dan een variatie in bewoording en gebruik de best scorende. Of probeer eens te variëren met een kleur in je pagina of button.
Er is geen limiet aan het gebruik van A/B testing. Gebruik het zo vaak als je wil en optimaliseer naar je voordeel! Wil je meer weten over welke copy of kleuren goed werken? Neem vrijblijvend contact met ons op, of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.