Image specs

voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (JPG of PNG) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt. Maar altijd geldt: hoe groter het bestand, hoe trager het geladen wordt.

Afmeting: pixels

De afmeting van een afbeelding is het aantal pixels in de breedte maal de hoogte. De afbeelding naast dit artikel heeft bijvoorbeeld een afmeting van 416 x 277 pixels. Welke afmeting het beste past hangt natuurlijk af van waar de afbeelding moet komen. Houd dus rekening met de dimensies van het veld waarin de image geplaatst wordt (hoogte maal breedte). Zorg ervoor dat een afbeelding op de grootste monitor goed weergeeft. Hij wordt dan ook goed getoond op kleinere formaten beeldscherm.

Resolutie

De resolutie is het aantal pixels van een beeldscherm of afbeelding. Hoe groter het aantal pixels per inch (ppi), hoe meer detail er in een afbeelding zit. Een afbeelding met een hoge resolutie is dus scherper, maar ook zwaarder voor je website. Voor online gebruik zit je goed met een afbeelding van 72 ppi.

Bestandsgrootte: KB’s + resolutie

Een te grote afbeelding kost je website dus snelheid. En een traag ladende website is nadelig voor je score op Google. Hoe hou je de bestandsgrootte zo klein en licht mogelijk zonder dat de afbeelding aan kwaliteit verliest? Met de bestandsgrootte bedoelen we het aantal kilobytes (KB) of megabytes (1 MB is 1000 KB) waaruit een afbeelding is opgemaakt. De bestandsgrootte wordt bepaald door het gewicht in bytes maar ook door de resolutie, het aantal ppi. Je kunt afbeeldingen verkleinen door ze up te loaden in een programma zoals tinypng. De afbeeldingen worden gecomprimeerd en zijn daardoor vaak tot 80% lichter. Het verschil is niet zichtbaar met het blote oog dus je levert niet in aan kwaliteit.

PNG of JPG?

Welk bestandstype gebruik je voor je afbeeldingen? Dat hangt onder andere af van hoe je de afbeelding wil gebruiken. Twee veel voorkomende bestandsformaten zijn PNG en JPG. Wat is het verschil? Bij een PNG-bestand blijven transparante delen van bijvoorbeeld een logo behouden, terwijl die opgevuld worden als je een bestand opslaat als een JPG. Wil je de transparantie behouden, dan moet je dus voor PNG kiezen.

Bij beide formaten wordt een afbeelding gecomprimeerd. Bij PNG gaat daarbij minder kwaliteit verloren. Bij een JPG verlies je dus wel wat kwaliteit, maar dit valt vooral bij foto’s nauwelijks op. JPG wordt daarom vaak gebruikt voor foto’s. Nadeel van PNG is dat de bestanden groter zijn vanwege de hogere kwaliteit: meer MB’s betekent een zwaarder bestand. Voor foto’s op een website is JPG dus een prima keus. Heb je een logo met transparantie, kies dan voor PNG.

Onze diensten

Hulp nodig bij het SEO-proof maken van je website, beeldbank en CMS? Neem contact met ons op of stuur een berichtje via de chatfunctie onderaan deze pagina. We bespreken graag hoe we je van dienst kunnen zijn.

Contentmanager Laura
Laura | Contentmanager
laptop en notities


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »
sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »