UX-writing:
verbeter direct de gebruikerservaring

User experience is een bekende term en ook UX-designers kennen we allemaal. De gebruikerservaring is ontzettend belangrijk, maar dat was toch vooral iets waar alleen webdesigners en UX-specialisten zich druk om maakten? Nou… niet helemaal. Als webredacteur, content creator of content manager kan jij ook veel doen om de gebruikerservaring te verbeteren!  

Microcopy

Je hebt vast al wel eens gehoord van de term microcopy: content die er heel onbelangrijk uitziet, maar stiekem heel belangrijk is. Denk aan tekst in een button, een titel in een header, een formulierveld of een instructietekst. Deze copy wordt vaak in Lorem Ipsum opgeleverd door designers en ook niet aangeleverd door de copywriter. Pas in het laatste stadium merk je dat er nog wat content mist voor deze belangrijke plekken. Reden te meer om daar aandacht aan te besteden.

Optimaliseer gebruikerservaring

Copy is op deze plekken heel belangrijk voor een goede gebruikerservaring en daarmee voor de conversie van je pagina. Denk bijvoorbeeld aan de gebruiker die via een mooi vormgegeven banner op jouw formulier-pagina landt en enthousiast genoeg is om dit formulier in te vullen. Echter, er gaat iets mis bij het verzenden. De gebruiker ontvangt wel een foutmelding, maar kan er niet uit opmaken dat hij zijn geboortedatum anders in moet vullen. Hoe vaak denk je dat hij het probeert? Juist: niet vaak. We zijn immers gewend aan gemak en verwend met intuïtief werkende software.

Commercieel of functioneel schrijven: wat is het verschil?

Dat is exact het verschil tussen Copywriting en UX-writing. Een copywriter schrijft commercieel, aantrekkelijk en activerend. Dat is goed, want zo krijg je bezoekers naar jouw pagina. Maar in je microcopy wil je duidelijke, korte teksten die je gebruiker aanzet tot actie. Kruip dus bij het maken van microcopy in de huid van de gebruiker: wat wil hij bereiken. Maak het hem het leven gemakkelijker!

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
writing


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

chatbot

Aan de slag met de chatbot

Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.

Lees verder »
chat

Chatbot: To do or not to do?

We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.

Lees verder »