Reviews op je website:
heel waardevol, maar waar begin je?


‘Erg leuk artikel over het belang van reviews! Zeker de moeite waard om te lezen’.

Reviews zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online wereld. We hebben allemaal wel eens voor het kopen van een bepaald product of het boeken van een reis een paar reviews geraadpleegd, en daarop onze keuzes gebaseerd. Reviews zijn echter niet alleen een aanwinst voor consumenten, maar ook voor bedrijven.

Voor consumenten is het net dat stukje extra bevestiging waar ze naar op zoek zijn. De mening van anderen wordt namelijk als betrouwbaar gezien, daarom levert het hebben van reviews een hogere conversie op voor jou webshop. Uit een onderzoek van Capterra wordt duidelijk wat de invloed van klantbeoordelingen is op het aankoopgedrag van de consument.

Daarnaast kun jij als webshophouder waardevolle informatie halen uit reviews: wat zijn de wensen en knelpunten die je klanten ervaren, hoe kan jij je webshop verder verbeteren? Genoeg reden dus om je klanten te vragen om reviews te schrijven. Maar waar begin je? Het verzamelen van reviews is makkelijker gezegd dan gedaan. Klanten laten namelijk vaker van zich horen wanneer ze niet tevreden zijn dan wanneer ze wel tevreden zijn.

We helpen je graag op weg met een aantal tips!

Zorg dat klanten reviews kunnen achterlaten:

Het is van belang dat klanten reviews kunnen achterlaten over de werking van je webshop, maar ook over specifieke producten.

Meld je aan op externe review platforms en behoud het overzicht:

Er zijn veel verschillende externe review platforms waar consumenten een beroep op doen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Kiyoh of Trustpilot, Google Reviews of via Social Media. Klanten vinden zo’n extern platform betrouwbaarder dan klantervaringen die jij zelf op je website plaatst. Dit wordt zo ervaren omdat een extern platform geen belang heeft bij de review zelf: alle reviews -inclusief de negatieve reviews – worden ongecensureerd geplaatst.

Nodig klanten na aankoop uit om een review te schrijven:

Je kunt de klanten per e-mail uitnodigen tot het plaatsen van een review. Houd hierbij wel in het achterhoofd dat je ze op het juiste moment benadert voor een klantenbeoordeling. Wil je bijvoorbeeld weten of je klanten tevreden zijn over het aankoopproces, stuur ze dan een paar dagen nadat zij hun bestelling binnen hebben een uitnodiging. Of wil je feedback over een specifiek product, stem dan de timing van je uitnodiging af op de tijd die je klant nodig heeft om het product echt te gebruiken.

Laat je website/service na ieder contact beoordelen:

Het welbekende mailtje ‘u heeft zojuist contact gehad met onze klantenservice, we zijn benieuwd hoe u dit contact heeft ervaren’ hebben we vast allemaal wel eens in onze inbox gehad. De feedback die je hierop ontvangt vanuit de klant is erg belangrijk omdat dit goed in kaart brengt of je daadwerkelijk problemen snel oplost en of de klanten zich serieus genomen voelen. Voor potentiële klanten kan dit doorslaggevend zijn of ze voor jou of voor de concurrent kiezen.

Zorg voor een tegenprestatie:

Een tegenprestatie voor een simpele handeling, dat klinkt toch goed? Enthousiasmeer je klanten met een tegenprestatie wanneer ze een review plaatsen. Je kunt hierbij denken aan een cadeaubon voor jouw webshop of korting op de volgende bestelling.

Als je enkele reviews verzameld hebt, is het natuurlijk van belang deze onder de aandacht van je klanten te brengen. Dit kun je het beste doen door ze zichtbaar te maken op je homepage. En vanaf dit moment is het belangrijk dat je reageert op de reviews. Zo laat je je klant merken dat je ze serieus neemt. En daardoor zullen andere klanten sneller geneigd zijn om hun mening te geven, omdat ze zien dat er iets mee gedaan wordt.

Loop je na het lezen van dit artikel toch nog ergens tegenaan? Neem dan gerust contact met ons op. Of chat direct met één van onze contentmanagers via het icoon rechtsonder in deze pagina.

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
reviews


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

chatbot

Aan de slag met de chatbot

Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.

Lees verder »
chat

Chatbot: To do or not to do?

We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.

Lees verder »