Natuurlijk heb jij genoeg te vertellen over dat nieuwe product dat toegevoegd is aan het assortiment en écht beter is dan anderen in de markt. Of kan je honderduit vertellen over die specifieke dienst van jouw bedrijf die super waardevol is. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw tekst ook gevonden en gelezen gaat worden?
Voor veel marketeers is het helemaal duidelijk wat de boodschap moet zijn en via welke kanalen je die kan publiceren. Maar het vertalen van een boodschap naar een tekst die aantrekkelijk is en ook nog eens goed scoort in Google ranking – dat is best een uitdaging. Laat jij je teksten schrijven door een SEO-schrijver, of ga je het toch zelf eens proberen? Volg ons stappenplan en het gaat je lukken!
Stap 1: Wie is je lezer?
Om te beginnen, neem even een stapje terug van wat jij wil bereiken en denk na over wie je lezer is. Voor wie schrijf je dit bericht en wat wil hij of zij bereiken met het lezen van jouw tekst?
Schrijf je bijvoorbeeld een producttekst voor een voedingssupplement? Dan wil jouw bezoeker in elk geval weten welke ingrediënten, vitaminen en mineralen er in het product zitten. Maar ook welke voordelen het product heeft en bij welke levensstijl het past. En niet te vergeten: wat het kost en waar hij het kan kopen. Schrijf je een producttekst voor een kledingstuk, dan is andere informatie belangrijk. Wat is het materiaal, hoe valt het en welke maat is de juiste?
Schrijf dit voor jezelf op en maak alvast een grove indeling van je tekst door de onderwerpen die je wilt benoemen op te schrijven.
Stap 2: Vind je keywords
Nu je ongeveer weet wat je gaat schrijven, gaan we kijken naar welke woorden je hier het beste voor kunt gebruiken. Jouw doelgroep zoekt namelijk ergens naar in zoekmachines en jij wil dat ze jouw pagina gaan vinden. De woorden die jouw doelgroep gebruikt, zijn de keywords die je in je tekst moet verwerken.
Maar hoe weet je welke zoekwoorden jij in je SEO-tekst moet gebruiken? Hier kun je een hele studie voor volgen of ingewikkelde software voor gebruiken, maar met een beetje common sense kom je al een heel eind.
Denk daarom eerst na over op welke termen jouw doelgroep ongeveer zal zoeken. Bijvoorbeeld: Voor een nieuw voedingssupplement voor vrouwen van 50+ kan ik me al voorstellen dat de volgende termen belangrijk zijn:
Nu je jouw lijstje met aannames hebt, kun je eens gaan toetsen in Google. De gemakkelijkste manier om dit te doen is simpelweg (een deel van) jouw zoektermen in te vullen in de zoekbalk en te kijken welke suggesties de zoekmachine je geeft. Zo heb je binnen no-time een overzicht van keywords en keyword combinaties die je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld:
Stap 3: Schrijf voor mensen, niet voor Google
En dan beginnen we echt met schrijven! Houd de keywords die je net hebt ontdekt in je achterhoofd, maar houd je er in dit stadium niet teveel aan vast. Je schrijft altijd in eerste instantie voor mensen en daarna pas voor Google. Als je teveel zoektermen in je tekst verwerkt, zal het voor je lezer alles behalve aantrekkelijk zijn. Dus pak je aantekeningen van stap 1 er nog eens bij en schrijf een ijzersterke tekst, de SEO-optimalisatie van je tekst komt later.
Wel kun je de zoekwoorden er nog eens bij pakken om te bepalen over welke onderwerpen je precies gaat schrijven. Want op deze termen wordt immers gezocht en daar willen mensen over lezen!
Stap 4: Optimaliseer je SEO-tekst
Sluit je tekst nu helemaal aan bij je bedrijf en de wensen van je lezer? Top! Dan is het tijd om je tekst te optimaliseren met de keywords die je gevonden hebt. Google leest jouw tekst namelijk heel anders dan je bezoekers. Zoekmachines scannen jouw webpagina op bepaalde onderdelen en lezen op deze plekken de belangrijkste zoekwoorden uit. De belangrijkste plaatsen om jouw keywords of keyword combinaties te verwerken, zijn:
– Titel – Intro tekst / inleiding – Tussenkopjes – (Interne) links
Dus op deze plekken kun je het beste zoveel mogelijk keywords en keyword combinaties verwerken. Maar, houd het leesbaar! Daarnaast houden zoekmachines van langere teksten, korte teksten worden sneller als irrelevant gezien. Zorg er daarom voor dat je tekst minimaal 350 woorden bevat. Kom je niet aan dit minimum? Ga dan liever niet onnodige informatie plaatsen, maar ga nog eens terug naar Stap 1 en 2. Zijn er nog onderwerpen die je niet hebt aangestipt maar die wel relevant zijn? Creëer dan een extra tussenkopje en schrijf over dit onderwerp.
Stap 5: SEO-tekst in je CMS
Gefeliciteerd, je hebt een SEO-tekst geschreven! De laatste stap is het plaatsen van jouw tekst in je CMS. Ook hier zijn er nog een paar belangrijke aandachtspunten waarmee je jouw tekst beter vindbaar kunt maken. Denk aan de URL en slug, meta tags, heading tags en alt-teksten. In dit artikel lees je alles over het SEO-optimaliseren van een pagina in het CMS.
Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.
Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?
Je hebt misschien nog niet eerder van rich snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.