SEO-optimalisatie in het CMS:
6 stappen voor een beter vindbare website

Elk content management systeem heeft zijn voor- en nadelen als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. In WordPress kun je bijvoorbeeld gemakkelijk aan de slag met een SEO plugin als Yoast, in Sitecore moet je genoegen nemen met de mogelijkheden die de websitebouwer heeft ingeprogrammeerd. Maar er zijn een aantal basic SEO-optimalisaties die je in jouw CMS kunt doorvoeren, zodat je pagina’s beter vindbaar zijn.

Een SEO-proof linkstructuur

Toegegeven, dit is gedeeltelijk afhankelijk van hoe jouw website technisch in elkaar zit. Maar we kunnen er eigenlijk wel vanuit gaan dat elke websitebouwer tegenwoordig rekening houdt met het belang van schone URL’s en pagina’s niet enkel bereikbaar zijn via een page ID als ?page=1234. 

In bijna elk content management systeem kun je zelf de slug bepalen; het laatste stukje van de URL. Het is namelijk zeer belangrijk dat de URL van jouw pagina duidelijk is en slaat op de inhoud. In WordPress kun je de slug gemakkelijk aanpassen in de pagina. In Sitecore wordt hiervoor vaak de ‘item name’ gebruikt. Zorg er daarom voor dat deze logisch is en geen spaties bevat, maar koppeltekens.

Heading tags en tussenkopjes

Content is van groot belang voor de vindbaarheid van je pagina. Hoe je een SEO-tekst schrijft, lees je in dit artikel. Daarnaast geef je met heading tags nog eens de structuur van de content aan, waarmee zoekmachines de pagina gemakkelijker kunnen lezen. Voorbeelden van heading tags zijn H1, H2 en H3, waarbij H1 het belangrijkste is en H3 de minst belangrijke.

In veel CMS-en krijgt de paginatitel automatisch een H1 tag mee. Zorg ervoor dat er geen andere H1 tags op de pagina bestaan, want er kan er maar eentje de belangrijkste zijn. Tussenkopjes kun je een H2 meegeven en sub-paragrafen bijvoorbeeld een H3. Van deze tags mogen er wel meerdere zijn.

Hoe doe je dat? Het kan zijn dat jouw websitebouwer velden in het CMS heeft gemaakt voor kopjes, die automatisch een H2 of H3 tag meekrijgen. Zo niet, dan kun je dit gemakkelijk zelf doen in de zogenoemde WYSIWYG-editor. Ben je hier niet mee bekend? Vraag er dan eens naar bij de websitebouwer.

Het belang van Meta tags

Ook niet onbelangrijk: de meta titel, description en keywords. Dit is dan wel minder van belang voor je vindbaarheid, maar wel enorm belangrijk voor de manier waarop je in Google getoond wordt. Ga hier voor een duidelijke en aantrekkelijke titel en omschrijving van je pagina, waardoor er vaker naar je website geklikt zal worden vanuit Google.

Alt tags voor SEO 

Door een duidelijke bestandsnaam en alt tag te kiezen voor je afbeeldingen, help je zoekmachines te begrijpen wat er afgebeeld is. Google kan de afbeelding immers niet bekijken, dus help zoekmachines op weg met een duidelijke alt tag die omschrijft wat er is afgebeeld. Hoe je jouw image gallery SEO-proof houdt lees je in dit artikel.

Interne links

Links vanaf de pagina naar andere pagina’s op de website, helpen je gebruikers met het vinden van de informatie die ze zoeken. Denk hierbij aan het toevoegen van ‘gerelateerde artikelen‘ aan je blog. Ook zoekmachines vinden dat een pluspunt, dus doen! Daarbij worden de woorden van de pagina achter de interne link ook een beetje meegeteld als content op je pagina en helpen daarmee weer met de vindbaarheid.

Technische SEO-optimalisatie

Bovenstaande punten kan je gewoon in je content management systeem uitvoeren, maar er zijn nog veel meer punten die belangrijk zijn voor een goede vindbaarheid. Denk hierbij aan je linkstructuur, laadtijd, canonical tags, redirects en nog veel meer… 

Geen tijd voor SEO-optimalisatie?

We begrijpen dat je geen tijd of hebt om bij elke pagina op je website stil te staan bij bovenstaande punten. Daarom helpen we je graag op weg! Contentmanagen.nl biedt een dienst aan, waarbij we het hele proces van content plaatsen en technische optimalisaties uit handen nemen. Ook helpen we je door bijvoorbeeld wekelijks een SEO-crawl te doen, waarmee we problemen als dode links en missende meta of heading tags snel vinden en oplossen. Benieuwd naar hoe we jou kunnen helpen? Lees hier alles over Contentmanagen.nl of neem contact met ons op. Of chat direct met één van onze contentmanagers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Ananda
Ananda | Contentmanager
SEO


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »
browser

Verbeter hoe Google je website crawlt

De Googlebot bezoekt jouw website regelmatig, om zo veranderingen en nieuwe pagina’s op te kunnen pakken. Om de zoekmachine te helpen jouw wijzigingen te vinden en gemakkelijk door de website te navigeren, kun je een aantal stappen ondernemen.

Lees verder »