Contentmigratie:

zo pak je het aan

Bij een contentmigratie verhuis je alle bestaande content van de ene naar de andere website. Bijvoorbeeld wanneer je overstapt op een nieuw CMS. Of als je website een make-over ondergaat, bijvoorbeeld in verband met nieuwe branding of een fusie van je bedrijf. De migratie van de volledige content van een website heeft nogal wat voeten in de aarde. En elke migratie is anders. In een enkel artikel kunnen we dan ook niet overal diep op ingaan, maar na het lezen van dit globale stappenplan heb je een goed uitgangspunt.

1. Maak een plan

Maak allereerst een projectbeschrijving. Hierin zet je alles op een rij waar je aan moet denken, voorafgaand aan de migratie. Er zijn veel keuzes te maken en vragen te beantwoorden, zoals:

  • Wat is het doel en de aanleiding van de migratie?
  • Hoe gaat de nieuwe content eruit zien?
  • Welke templates gebruik je?
  • Verandert de navigatiestructuur, en hoe?
  • Welk CMS ga je gebruiken?
  • Wie heeft welke taak, en wanneer wordt welke taak uitgevoerd?
  • Voer je de migratie handmatig uit of automatisch?
  • Wanneer moeten de verschillende onderdelen af zijn?


In deze eerste stap inventariseer je ook de huidige content: maak een overzicht van alle bestaande content en pagina’s. Op basis van het overzicht kun je deze content gaan analyseren.

2. Schakel de juiste mensen in

Bij een contentmigratie traject komen verschillende vakgebieden samen. Binnen je eigen organisatie zal het meestal het marketingteam zijn dat aan de slag gaat met het project. Daarnaast heb je te maken met (externe) mensen die zich met de content bezighouden, redacteurs, ontwikkelaars en ICT’ers. Bij ons moederbedrijf Gemini Design hebben we de kennis en kunde in huis om migraties goed te laten verlopen, van contentmanagers tot projectleiders. Neem gerust contact op om je vragen en plannen aan ons voor te leggen.

3. Analyseer je bestaande content

Het is essentieel om te weten welke content het goed doet op je huidige website. Wat kan direct mee naar de nieuwe site, wat moet herschreven worden en welke onderdelen zijn niet meer relevant in de nieuwe omgeving? Zet dit alles bijvoorbeeld in een Excel-bestand. Het kost tijd, maar dit is het aangewezen moment om al je content onder de loep te nemen en te optimaliseren. Zo begint je nieuwe website met een schone lei.

4. Redirect mapping

Je hebt nu overzicht van de bestaande content en weet welke onderdelen meeverhuizen, al dan niet nadat ze herschreven zijn. Vervolgens kun je aan de slag met redirects. Maak een overzicht van alle URLs die naar een nieuwe pagina moeten verwijzen op de nieuwe website. Dit overzichtelijk maken noemen we redirect mapping. De redirect mapping kun je in een .htaccess-bestand plaatsen in je hostingruimte. Hiermee stuur je de bezoeker door naar de nieuwe plek waar de gezochte informatie staat. Maar ook Google weet nu dat je oude website verhuisd is en waar je nieuwe website te vinden is. Hierdoor zal de zoekmachine de nieuwe content gaan indexeren.

5. Test of alles werkt

Het is een goed idee om op kleine schaal te controleren of je plan van aanpak gaat werken. Met een aantal testpagina’s voer je stap voor stap het hele plan uit. Zo kom je erachter welke eventuele obstakels je nog moet oplossen. Werkt alle techniek? Kloppen je schattingen van de tijd die elke losse stap kost? Je kunt je planning nu aanpassen op basis van deze test run en definitief maken.

6. De migratie begint

Als alles naar behoren lijkt te werken, kun je van start! Lijkt, omdat er tijdens het proces toch nog wel een en ander kan verschuiven. Flexibiliteit is daarom belangrijk. Alle partijen kunnen nu echt aan de slag met hun taken. De huidige site blijft live staan terwijl de migratie plaatsvindt. Zorg ervoor dat er vlak voor de migratie geen nieuwe content wordt toegevoegd, omdat die anders misschien niet opgepikt wordt bij de verhuizing.

7. Controleer alles live

Is de migratie gelukt en staat alle nieuwe of vernieuwde content live? Dan is dit het moment om dat te controleren. Werken alle pagina’s, werken alle links en redirects? Ga ook na in Google Analytics of de pagina’s al goed gevonden worden of dat er nog aanpassingen gemaakt moeten worden. De website blijft altijd een levend project dat bijgehouden moet worden. Met een succesvolle migratie heb je daar nu een stevige basis voor gelegd.

Kunnen wij van dienst zijn?

Wil je na het lezen van dit artikel aan de slag met je contentmigratie, en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Laat het ons weten! We maken graag samen een geslaagd project van je contentmigratie.

Contentmanager Laura
Laura | Contentmanager
birds_migration


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

laptop en notities

Image specs voor online beeld

Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.

Lees verder »
images

Stockfoto’s en gebruiksrechten

Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?

Lees verder »