Zo optimaliseer je
bestaande content

We weten allemaal hoe belangrijk het is om continu content te creëren voor je website. Vaak gebruik je een contentkalender, waarmee je structuur kunt aanbrengen in je contentcreatie. Maar het maken van nieuwe content is niet zo eenvoudig. Je hebt er inspiratie en tijd voor nodig. Gelukkig is er een manier om snel content te “creëren”. Je hebt immers in het verleden al een boel geschreven voor jouw producten of diensten? Blaas deze teksten nieuw leven in en ga aan de slag met het optimaliseren van je bestaande content.

 

Contentwaarde

Het grote voordeel van content-optimalisatie, is dat deze al geïndexeerd is en al autoriteit heeft opgebouwd. Hierdoor wordt het gemakkelijker om de content hoger in de zoekresultaten te krijgen, dan bij de introductie van nieuwe content, waarbij je op de nullijn begint.

Een goed startpunt is dan ook het bepalen van de waarde van je bestaande content. Zoek eens uit wat de content doet aan (organic) traffic en hoe dit zich vertaalt naar leads of verkopen, of wat jij definieert als conversie. Zorg dat je deze resultaten vergelijkt met gelijkwaardige content die bijvoorbeeld over eenzelfde soort onderwerp gaat, of hetzelfde conversiedoel heeft. Welke content scoort het best en welke het minst? Je kunt de pagina’s indelen in de volgende 4 pijlers:

1. Hoog scorende content
2. Veel traffic, weinig conversie
3. Weinig traffic, veel conversie
4. Laag scorende content

Als je dit inzichtelijk hebt, kunnen we gaan starten met optimaliseren.

1. Optimalisatiekansen: Hoog scorende content

Deze content heeft relatief veel traffic en een mooie conversieratio. Dat willen we zo houden! Het is dus heel belangrijk om deze content goed in de gaten te houden. Je kunt bijvoorbeeld een maandelijkse rapportage uit Google Analytics draaien om te zien hoe het gaat met de traffic, conversie en SEO waarde van deze content.

Daalt de traffic van je top content?

Ga dan eerst eens na hoe relevant de content (nog) is voor de bezoeker. Komt de informatie goed overeen met de zoekintentie, of rankt de content op zoekwoorden die je niet had verwacht? In dat geval optimaliseer je de meta data en controleer je goed de content zelf. Is de pagina SEO-geoptimaliseerd en maak je gebruik van relevante zoekwoorden? Publiceer het artikel dan opnieuw (indien mogelijk) op de datum van vandaag.

Daalt de conversie van je top content?

Dan is het ook nu goed om je af te vragen of de content nog voldoende relevant is. Misschien link je naar een oud evenement, een product dat niet langer beschikbaar is of een whitepaper die achterhaald is. Als je dat geoptimaliseerd hebt, kun je de algemene conversie-elementen nalopen. Maak je gebruik van een opvallende / contrasterende button? Is er een conversie-punt aanwezig boven de fold of is er een sticky button? Daarnaast kun je nagaan of er genoeg interne links aanwezig zijn naar relevante content, zodat je bezoeker door kan klikken naar interessante pagina’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gerelateerde artikelen.

2. Optimalisatiekansen: Veel traffic, weinig conversie

Deze content is veelbezocht, maar doet weinig voor je business. Een gemiste kans! Misschien zie je ook dat de bounceratio van deze pagina’s erg hoog is. Dat betekent dat de content niet (meer) relevant genoeg is of niet aansluit bij de zoekintentie van je bezoekers. In dit geval is het hoog tijd om je content te updaten, uit te breiden en interne links toe te voegen naar relevante pagina’s.

Daarna neem je de UX en conversie-elementen van de pagina onder de loep. Is de lay-out aantrekkelijk en indien relevant voor jouw website ook mobile-first? Is het logisch opgebouwd en is er een conversie-punt boven de fold? Maak je gebruik van een opvallend conversiepunt zoals een button in contrasterende kleuren? Maak je gebruik van goede UX-teksten die je gebruiker helpen zijn doel te bereiken? Probeer de drempel tot conversie zo ver mogelijk te verlagen, door het aantal kliks tot het doel zo klein mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een formulier in een pop-up in plaats van de gebruiker door te sturen naar een andere pagina.

3. Optimalisatiekansen: Weinig traffic, veel conversie

Deze content heeft een relatief hoge conversieratio, wat goed! Jammer dat er nog wat weinig bezoekers op de pagina komen. Als het lukt om extra kwalitatief verkeer naar deze pagina’s te sturen, kan het veel doen voor je business. Natuurlijk kan je deze content meenemen in je marketingstrategie, maar daarnaast kan je de pagina optimaliseren zodat hij ook meer organische traffic trekt. Hoe pak je dat aan?

Check eerst weer eens waar je bezoekers vandaan komen en op welke zoekwoorden ze je bereiken. Kan je iets doen om op deze zoekwoorden hoger te ranken in Google? Voldoet de tekst ook aan de basics voor een SEO-tekst en is de pagina SEO-geoptimaliseerd? Als de content geoptimaliseerd is, kan je de pagina indien mogelijk opnieuw publiceren op de datum van vandaag.

4. Optimalisatiekansen: Laag scorende content

Deze content heeft op dit moment weinig waarde. In principe hoef je ook niet met deze content aan de slag, behalve als je kansen ziet. Een hoge bounceratio op pagina’s met een onderwerp waarvan je het idee hebt dat het wel degelijk relevant is, kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door te dunne content. Deze content kan je uitbreiden en meer verdiepen, zodat het relevanter wordt voor de bezoeker. Denk hierbij ook weer aan het toevoegen van interne links naar andere content rondom dit onderwerp.

Lijkt de pagina heel erg op een andere pagina of is de content grotendeels gelijk? Dan heb je last van duplicate content en dat haalt je SEO-waarde omlaag. In dit artikel lees je wat duplicate content precies is en wat je ertegen kunt doen. Je kunt een canonical toevoegen of de dubbele content samenvoegen. Wil je de pagina offline halen en de content toevoegen op een andere pagina? Vergeet dan niet de URL die niet langer bereikbaar is te redirecten, zodat je geen broken links creëert. Check in de Search Console of met je crawling software ook eens op broken links / error 404’s en verhelp deze.

Hulp nodig?

Wil je aan de slag met een optimalisatie van je bestaande content, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen hoe onze content managers je hierbij kunnen helpen. Je kunt contact opnemen via de mail of chat direct met een van onze medewerkers via het chat icoontje rechtsonder in deze pagina.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Ananda
Ananda | Contentmanager
contentoptimalisatie


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

sitemap

Wat is een sitemap en hoe maak je deze?

Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.

Lees verder »
browser

Verbeter hoe Google je website crawlt

De Googlebot bezoekt jouw website regelmatig, om zo veranderingen en nieuwe pagina’s op te kunnen pakken. Om de zoekmachine te helpen jouw wijzigingen te vinden en gemakkelijk door de website te navigeren, kun je een aantal stappen ondernemen.

Lees verder »