Hoe bepaal ik mijn USP’s?



“Wat onderscheidt mijn product of dienst nou van de rest?”

USP: een belangrijke term in de marketing van slechts 3 letters, die veel wordt gebruikt: wat is het precies en hoe bepaal ik dat voor mijn product of dienst?

De definitie van USP volgens Wikipedia luidt: “Een unique selling proposition of unique selling point is de eigenschap van een product die het onderscheidt van vergelijkbare producten. Het is een marketingterm die ook wel onderscheidend vermogen wordt genoemd.” Eenvoudig gezegd: de belangrijkste eigenschap die jouw product of dienst onderscheidt van de rest!

De USP is een belangrijk onderdeel van de marketing van je product of dienst. Het verwoordt het belangrijkste pluspunt van je product of dienst en geeft het onderscheidend vermogen.

Het kan ingewikkeld zijn om dit onderscheidend vermogen te bepalen. Een aantal pluspunten verzinnen lukt de meesten wel, echter welke is onderscheidend? Stel jezelf de vraag: hoe uniek en onderscheidend ben ik? Waarom moeten mensen speciaal naar jou toe komen?

We geven je een voorbeeld. Je bent een bakker en jouw USP is dat je elke ochtend heerlijk vers brood maakt. Al snel bedenk je: daar ben ik vast niet de enige in. Dat klopt. Deze USP is dus niet uniek en onderscheidend genoeg. Maar hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen dan?

Hier zijn een aantal tips die je helpen om de juiste USP te vinden voor jouw product of dienst:

  • Bekijk de concurrentie:

    om je onderscheidend vermogen te kunnen bepalen, moet je weten welke je directe concurrentie gebruikt. Gebruik geen USP die anderen in dezelfde branche gebruiken.

  • Vraag anderen je te helpen:

    loop je zelf vast omdat er al zoveel USP’s zijn, of je bent te bescheiden: vraag je familie, vrienden, kennissen of collega’s waarom ze jou kiezen boven anderen. Ondanks dat je vast ook te horen krijgt “ik gun het jou gewoon” of “je bent een vriend van me”, kan het meedenken van anderen tot goede inzichten leiden.

  • Wees zelfverzekerd:

    je mag trots zijn op jouw product. Je doet iets waar je goed in bent, wat je leuk vindt of waar je anderen mee helpt. Kom in die mindset, dan volgt het onderscheidend vermogen vaak vanzelf.

  • Denk creatief:

    probeer zo vrij mogelijk te denken. Laat je niet beperken door wat anderen zeggen of wat al bestaat. Impossible is nothing!

  • Hulp van professionals:

    uiteraard kan je ook een marketingbureau inschakelen om je te helpen.

    Tot slot: wees eerlijk, want als je niet kunt waarmaken wat je belooft, zal dat je image schaden. Bedenk niet teveel USP’s. 1, maximaal 2 UPS’s zijn voldoende. En last but not least: raak niet gefrustreerd en houd vertrouwen! Net zoals jij nu, hebben vele bedrijven met dezelfde vragen geworsteld.

    Wil je eens sparren over dit onderwerp?
    Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via: aanvraag@contentmanagen.nl. Of chat direct met één van onze contentmanagers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Leroy
Leroy | Contentmanager


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

video

Video op je website: de do’s en dont’s!

De populariteit van video’s als marketinginstrument is de laatste jaren sterk gegroeid. Je komt ze tegen op sociale mediakanalen van alle soorten. Op sommige van die platforms draait het zelfs puur om video – denk aan TikTok. Geen verrassing dus dat het gebruik van video op je eigen website ook een goede zet kan zijn als je je conversie wil vergroten.

Lees verder »
contentoptimalisatie

Zo optimaliseer je bestaande content

We weten allemaal hoe belangrijk het is om continu content te creëren voor je website. Vaak gebruik je een contentkalender, waarmee je structuur kunt aanbrengen in je contentcreatie. Maar het maken van nieuwe content is niet zo eenvoudig. Je hebt er inspiratie en tijd voor nodig. Gelukkig is er een manier om snel content te “creëren”.

Lees verder »