Afbeeldingen zijn onmisbaar op je website. We schreven al eens over het belang van een SEO-waardige image gallery. Maar waar begin je met het vinden van beeldmateriaal? Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Hoe kom je aan beeld dat past bij jouw organisatie? En waar moet je op letten als het gaat om auteursrechten?
Bepaal welk beeld past bij jouw bedrijf
Met je merk draag je uit waar je organisatie voor staat en waar de kracht van het bedrijf ligt. Hier heb je goed over nagedacht, zodat je merk consistent is en de juiste sfeer en toon draagt. Als je dat niet zelf wil of kan doen, kan een designbureau daar goed bij helpen. Ons moederbedrijf Gemini Design is een ervaren partner in het creëren en onderhouden van merken. Ook voor het vinden van de juiste beeldtaal en het ontwikkelen van een visuele identiteit kun je bij ons terecht.
Zoek op de juiste plekken
Ben je eruit wat voor beeld goed past bij jouw bedrijf en uitstraling? Dan is de volgende stap: plaatjes vinden. Schiet je je foto’s zelf, huur je een fotograaf in of gebruik je stock images? Afhankelijk van je fotografie (en/of Photoshop) skills en je budget zijn er talloze mogelijkheden.
Google Images
Google is je vriend en ook voor afbeeldingen kun je hier uiteraard terecht. De werkwijze is bekend. Je typt je zoekterm in en onder het tabblad Afbeeldingen verschijnen alle resultaten. Misschien iets minder bekend is dat Google ook een filterfunctie heeft. Hiermee kun je selecteren op formaat, kleur, type, tijdstip van verschijning op Google en – niet onbelangrijk – gebruiksrechten van afbeeldingen. Op die rechten gaan we verderop in dit artikel in. Je kunt immers niet zomaar alles gebruiken wat je online vindt.
Gebruik Google dus om je op ideeën te brengen, of download een geschikte (en rechtenvrije) afbeelding direct.
Stock images en beeldbanken
Naast Google zijn er legio beeldbanken waar je – gratis of tegen betaling – afbeeldingen kunt vinden. Voorbeelden zijn Pexels (gratis), Flickr (let op de rechten) en Shutterstock (betaald). Creative Commons heeft een zoekfunctie waarmee allerlei uiteenlopende beeldbanken doorzocht worden. Van Flickr en Wikimedia Commons tot het Metropolitan Museum of Art, NASA, het Rijksmuseum en de World Register of Marine Species, om er een paar te noemen. Als je de optie ‘Use Commercially’ aanvinkt, krijg je resultaten te zien die voor commerciële doeleinden gebruikt mogen worden.
Let bij alle bronnen op de regels voor het gebruik van het materiaal. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om afbeeldingen met identificeerbare personen te gebruiken als die persoon daarmee in een kwaad daglicht komt te staan of op een beledigende manier wordt weergegeven.
Zelf foto’s (laten) maken
Als je zelf kan fotograferen is dat natuurlijk een goede manier om beeld te maken dat past bij jouw huisstijl en de boodschap die je wilt overbrengen. Mocht je die vaardigheid nou niet in huis hebben, kun je, afhankelijk van je wensen en budget, een professional inschakelen. Gemini Design is ook op het gebied van fotografie graag van dienst. Samen kijken we naar jouw visuele identiteit en zoeken daar een passende fotograaf of een andere oplossing bij.
Copyright en licenties
Het is in dit artikel al een aantal keer genoemd. Auteursrechten, gebruiksrechten: het copyright van een fotograaf of andere maker op zijn of haar werk. Een fotograaf kan zijn of haar werk beschikbaar stellen tegen betaling, zoals gebeurt op Shutterstock, of vereisen dat iemand toestemming vraagt voordat men een foto gebruikt. Hoe het auteursrecht geregeld is, kan vastgelegd worden in licenties. De volgende mogelijke licenties en rechten bestaan:
Een foto met deze aanduiding mag je niet gebruiken. Tenzij de maker hier expliciet toestemming voor geeft of tegen betaling. Als je toestemming krijgt om de foto te gebruiken, vermeld dan altijd wie de maker is.
‘Sommige rechten voorbehouden’: Creative Commons
De Creative Commons-licenties zijn in het leven geroepen om ‘auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid [te bieden] om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan’. Met de zes CC standaardlicenties kan de maker van een werk bepalen onder welke voorwaarden het werk verspreid mag worden. Bijvoorbeeld de voorwaarde dat het werk gebruikt mag worden mits de naam van de maker vermeld wordt. En ook of een werk al dan niet voor commerciële doelen gebruikt mag worden, of het werk bewerkt mag worden en de voorwaarde dat afgeleid materiaal door anderen onder dezelfde licentie beschikbaar gesteld wordt voor derden.
Veel afbeeldingen die te vinden zijn op Flickr zijn onderhevig aan een CC-licentie. Check dus altijd of een afbeelding gebruikt mag worden, en zo ja, onder welke voorwaarden.
Public Domain
Werken die onder het publieke domein vallen, mogen gebruikt worden zonder te vermelden wie het gemaakt heeft. Het auteursrecht op een werk vervalt bijvoorbeeld 70 jaar na de eerste januari na het overlijden van een maker.
Alleenrecht
Een aparte situatie waar je mee te maken kan hebben, is die van alleenrecht afkopen. Mode- of cosmeticamerken maken bijvoorbeeld gebruik van zo’n constructie. Als je als bedrijf een model vraagt om je merk te vertegenwoordigen, wil je niet dat dit model tegelijkertijd ook het gezicht van andere merken is. Daarom worden afspraken gemaakt over alleenrecht: je koopt het af voor een bepaalde periode en in die tijd werkt het model alleen voor jouw merk. In die tijd mag jij de foto’s dus gebruiken voor je website of je merk. Wanneer de afgesproken termijn verstrijkt, is het belangrijk om de afbeeldingen op tijd weer te verwijderen van je website en reclame-uitingen. Je hebt na de afgesproken termijn geen recht meer op het gebruik van de afbeeldingen.
Schakel onze hulp in
Ben je op zoek naar geschikte afbeeldingen, advies voor een beeldtaal passend bij jouw merk of kunnen we je ergens anders bij helpen? Neem dan gerust contact met ons op of stuur een berichtje via de chatfunctie die je onderaan deze pagina ziet.
Behalve over de opbouw van de mediabibliotheek is het ook handig om na te denken over de afbeeldingen zelf. In welk formaat upload je ze (jpg of png) en hoe groot zijn ze? Wat het meest geschikt is hangt af van de specificaties, gesteld door bijvoorbeeld het platform of het CMS waar je afbeelding in geplaatst wordt.
Je hebt misschien nog niet eerder van rich snippets gehoord, maar grote kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen in Google. Deze rich snippets ondersteunen in Google de ‘normale’ zoekresultaten. Maar waar zijn deze rich snippets goed voor?
Een sitemap kun je in feite zien als de inhoudsopgave bij een boek. Het is namelijk een pagina waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Meestal zijn deze gesorteerd op onderwerp of relevantie. De sitemap is dan ook een handig hulpmiddel voor zowel zoekmachines als bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op je website.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.