De Googlebot bezoekt jouw website regelmatig om de door jouw geplaatste content te indexeren en te gebruiken in zoekresultaten. Hoe dit proces werkt, lees je in dit artikel over crawling. Je kunt Google helpen om jouw wijzigingen eenvoudig te vinden. Hoe je dat doet, lees je in het volgende artikel.
Crawlverzoek
Wanneer je de content van een bestaande pagina hebt aangepast, wil je wel dat Google dit ook ziet. Wil je een (of meerdere) reeds geïndexeerde pagina’s opnieuw laten crawlen? Stuur dan een crawlverzoek in. Hoe je een crawlverzoek indient bij Google, lees je hier. Gebruik je een CMS zoals WordPress? Dan is het waarschijnlijk dat er automatisch een crawlverzoek wordt verzonden na het wijzigen van een pagina.
URL opbouw
Een logische en leesbare URL-structuur helpt Google je website te crawlen. Probeer onnodige en onlogische URL’s te voorkomen, bijvoorbeeld zoekresultaten- of sorteerlinks zoals:
www.domein.nl/search?search=products&media_type=video&search-query=example
of
www.domein.nl/products?&product-type=example&sorting=a-to-z
Bovenstaande voorbeelden kan je vervangen door leesbare en logische paden, zoals /video/example of /producten/example.
Sitemap
Gebruik je een CMS zoals WordPress? Dan is de kans groot dat er standaard een sitemap wordt gegenereerd die beschikbaar is voor zoekmachines. Zo niet, dan is het belangrijk er een te creëren. De Googlebot gebruikt de sitemap namelijk om jouw website efficient te crawlen. In de sitemap geef je een overzicht van je pagina’s en de onderlinge relatie weer. Daarnaast geeft een sitemap de belangrijkste informatie over deze pagina’s, zoals de laatste wijzigingsdatum. Hoe je een goede sitemap creëert, lees je hier.
Robots.txt
In het robots.txt bestand kun je aangeven welke pagina’s niet gecrawld hoeven te worden, maar ook kun je de prioriteit aangeven. Zo geef je aan welke pagina’s als eerste gecrawld moeten worden omdat ze belangrijke content bevatten.
Hreflang
Heeft jouw website meerdere taalversies? Dan is het belangrijk om te checken of je gebruik moet maken van hreflang in jouw meertalige website. Dit is het geval als een groot deel van de content in de taalversies hetzelfde blijft. Denk hierbij aan een Nederlandse en Vlaamse versie van je website. Waarschijnlijk zijn de teksten niet compleet herschreven en zijn er enkel kleine verschillen doorgevoerd in de content voor de taalversies. Google zal deze pagina’s dan zien als Duplicate content en dit heeft negatieve gevolgen voor de indexatie. Hoe je duplicate content door taalversies oplost, lees je hier.
Hulp nodig met het oplossen van crawlingfouten?
Er zijn nog veel meer technische redenen waardoor jouw website niet optimaal gecrawld wordt. Denk hierbij aan het niet goed kunnen uitlezen van Javascript-bestanden of andere resources. Wordt het te ingewikkeld en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of chat direct met ons via het icoon rechtsonder. We helpen je graag verder!