Verkopers, let op:
extra regels op komst

Run jij een webshop of verkoop je via social media? Hou dan rekening met extra regels die vanaf mei 2022 ingaan. Als verkoper komt er een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere gratis digitale diensten, reviews, prijzen en aanbiedingen. We bespreken de 6 veranderingen waar je je op moet voorbereiden.

Waarom veranderen de regels?

De verandering in de regels heeft te maken met de Europese richtlijnen om consumenten te beschermen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft een conceptwetvoorstel gemaakt voor verkoopplatforms en webshops. Dit jaar, op 28 november 2021, moet dit voorstel in Nederlandse wetgeving doorgevoerd zijn. Naar verwachting gaat deze wet in op 28 mei 2022.

Hier moet je je als verkoper op voorbereiden

1. Reviews

Laat jij op jouw online verkoopplatform reviews en beoordelingen zien? Vanaf 28 mei 2022 moet je het volgende erbij vermelden:

– Hoe de controle heeft plaatsgevonden binnen de recensies, waarbij wordt gecheckt of klanten het betreffende artikel ook daadwerkelijk hebben gekocht en gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld te kijken naar verdachte patronen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld veel recensies in korte tijd voor een specifiek product óf de aanwezigheid van identieke teksten bij producten.
– Of alle reviews van producten zijn verwerkt, zowel de positieve als negatieve.
– Of je voor beoordelingen betaalt of dat er sprake is van eventuele sponsoring.

2. Gepersonaliseerd aanbod

Bied jij je klanten een persoonlijk aanbod voor goederen of diensten waarbij je bekende kenmerken van de klant in bezit hebt? Denk hierbij aan informatie als aankoopgeschiedenis, recente zoekopdrachten of woonplaats. Dan ben je straks verplicht je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt. Dit kan bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina. Hierdoor bied je de klant de optie te besluiten of je aanbod echt aantrekkelijk is, door bijvoorbeeld een aanbieder te zoeken waar deze klantgegevens niet bekend zijn of geen rol spelen en daar prijzen te vergelijken

3. Prijsverminderingen

Bij prijsverminderingen mogen geen ‘willekeurige’ prijzen meer genomen worden als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte. Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.

4. ‘Gratis’ online diensten

Moeten consumenten hun persoonlijke gegevens opgeven wanneer jij een ‘gratis’ online dienst aanbiedt? Dan moet je straks verplicht meer informatie verstrekken over hoe lang de klant aan de digitale dienst vast zit en hoe deze zich weer kan uitschrijven. De consument krijgt het recht om binnen 14 dagen zonder reden de ‘gratis’ digitale dienst op te zeggen. Zegt deze op? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.

5. Online marktplaatsen

Heb jij een online marktplaats waar de klant een dienst of product van jou of van ondernemers of consumenten kan afnemen? Dan dien je, om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, de consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden. Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Wegstoppen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden mag niet.

Naast het informeren van de consumenten, dien je ook op te treden als onderzoeker. Als online marktplaats hoor je van tevoren informatie op te vragen over de juridische status van de verkoper en de voorwaarden van de diensten of goederen te verduidelijken op je platform.

6. Vergelijkingssites

Bied je online zoekfuncties aan, zoals een website waarmee reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijkt, krijg je ook te maken met een informatieplicht dat uitgebreid wordt. In verband met de regels dien je je klanten duidelijk te maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Hiermee wordt niet bedoeld het bekendmaken van algoritmes, maar wel het aangeven op basis waarvan een search tot stand is gekomen. Bijvoorbeeld: betaal jij als bedrijf voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet je hier eerlijk over zijn. Deze informatie dien je te tonen vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of een bezoeker iets bij jou koopt of niet.

Hier zal door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op gehandhaafd worden en bij het niet naleven van de regels wordt dit gezien als een oneerlijke handelspraktijk.

Heb je hulp nodig bij het gereed maken van je online verkoopplatform of webshop voordat de nieuwe regels ingaan? Neem vrijblijvend contact met ons op of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen. 

Contentmanager Sevil
Sevil | Contentmanager
akkoord


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

chatbot

Aan de slag met de chatbot

Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.

Lees verder »
chat

Chatbot: To do or not to do?

We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.

Lees verder »