Om bezoekers naar je website te trekken kun je verschillende dingen doen. Zo kun je je vindbaarheid vergroten door de juiste zoekwoorden in je teksten te gebruiken of door je menustructuur te finetunen. Ook door interne en externe links toe te voegen, wordt je site beter zichtbaar. Dat noemen we linkbuilding. Er wordt veel over dit onderwerp geschreven, maar wat klopt er nu wel en niet van de verhalen? In deze blogpost halen we fact en fiction voor je uit elkaar.
Waarom gebruik je interne links?
Eerst even terug naar de basis. We schreven het al eens eerder: zoekmachines houden van interne links. Ze maken duidelijk hoe je website in elkaar zit en helpen de bezoeker navigeren. Een interne link laat zien waar informatie te vinden is op je website en geeft de bezoeker de mogelijkheid direct door te klikken. Zoekmachines kunnen de content hierdoor beter indexeren, en zo vergroot je je vindbaarheid.
Hoe zit het met externe links?
Ook externe links maken deel uit van je SEO-strategie. Met externe links op jouw website verwijs je naar andere websites. Ook links op andere sites die naar jouw website verwijzen, vallen onder externe links. Als andere websites linken naar jou, dan draagt dat bij aan de geloofwaardigheid van jouw site, en met name als die andere site een autoriteit is op jouw vakgebied. Externe links op andere websites geplaatst krijgen, noemen we linkbuilding.
Vijf linkbuilding fabels ontrafeld
Wanneer er over een onderwerp veel wordt geschreven, is het onvermijdelijk dat er de nodige onwaarheden opduiken. We zetten vijf fabels over linkbuilding op een rijtje!
Fabel 1 – Zoekmachines houden niet van externe links
Je kan op verschillende manieren bouwen aan je linkstructuur. Er zijn dus ook slechte manieren. Zoekmachines werken tegenwoordig door hun algoritmes erg slim en als je links puur voor marketingdoeleinden gebruikt, kunnen zoekmachines dat zien en daarop word je bestraft. Je website komt dan lager in de zoekresultaten te staan. Dit is een voorbeeld van zogenaamde Black Hat SEO: je website goed laten scoren door de regels van de zoekmachine te overtreden en het algoritme te manipuleren. Maar als je op een natuurlijke manier links verzamelt, dan wordt dat juist wel gewaardeerd en word je beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten. Het gaat dus niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit en de authenticiteit van je links.
Fabel 2 – Via externe links verliest je site waarde
Een ander hardnekkig fabeltje is dat de SEO-score van je website verslechtert met elke extra link naar een andere site. De waarde zou als het ware weglekken via de link. In het verleden stelde Google een maximum aantal externe links, maar dat is inmiddels niet meer het geval. Feit is dat je juist waarde toevoegt aan je site door externe links te plaatsen. Sharing is caring, zullen we maar zeggen. Als jij je bezoeker helpt door relevante links te delen, vergroot dat je vindbaarheid én de waardering van je site door zoekmachines.
Fabel 3 – ‘Klik hier’ is een prima ankertekst
Vergelijkbaar met de fabel “kwantiteit is belangrijker dan kwaliteit”, is dat je ankertekst ‘zomaar ergens’ naar kan verwijzen. Ook een anker in je tekst moet waardevolle informatie bieden: je moet eraan af kunnen lezen wat er achter de link zit. Als de link aan een contextafhankelijk woord hangt zoals ‘hier’, ‘daar’, of ‘dit artikel’, dan ontbreekt dat stukje nuttige informatie. Een goede ankertekst geeft een duidelijke omschrijving van de link. Een anker als ‘lees hoe je een contentkalender maakt’ doet dat. Zorg er dus voor dat bezoekers én zoekmachines weten wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.
Fabel 4 – Je hebt niets aan meerdere links van één website
Zolang je een gevarieerd linkprofiel houdt, is het geen probleem dat je meer dan één link van dezelfde website op je site hebt staan. Hierbij geldt wel: zorg dat het geen onzin-websites zijn en dat het kwalitatief goede links zijn. Dan is er niets aan de hand.
Fabel 5 – Je hebt alleen wat aan links met autoriteit
We schreven net al dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Maar daarmee is niet gezegd dat een link van een site met minder autoriteit niets waard is. Een nieuwe website kan bijvoorbeeld zo’n lage Domain Authority hebben, omdat hij nog niet lang bestaat. Maar ook deze nieuwe, legitieme website kan goede kwaliteit content bieden en daarmee relevant zijn voor jouw bezoekers. Let wel op hoe de autoriteit van de betreffende site is opgebouwd – je wilt niet geassocieerd worden met een spamsite – maar laat je door enkel een lage waarde niet afschrikken.
Lange termijnvisie boven snelle winst
Samenvattend kunnen we zeggen dat er veel best practices zijn van linkbuilding, maar dat er ook een aantal valkuilen zijn waar je niet in wil stappen. Denk niet dat je Google of een andere zoekmachine te slim af kunt zijn door de algoritmes om de tuin te leiden. Zo’n Black Hat SEO strategie lijkt misschien op de korte termijn positief uit te pakken, maar je valt altijd door de mand en de reputatieschade is dan misschien niet meer te herstellen. Maar als je zorgt voor een natuurlijke linkbuilding vanuit relevantie, authenticiteit en het sharing is caring principe, dan zal je website daar van profiteren.
Hulp nodig met linkbuilding?
Heb jij hulp nodig bij het bouwen van de linkstructuur op de website van jouw bedrijf?
Laat het ons weten via de mail, of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina. Wij helpen je graag.