Een bezoeker van jouw webshop beslist in de meeste gevallen op de productpagina om een product wel of niet aan te schaffen. Daarom is het van groot belang dat je productomschrijvingen op de juiste manier worden geschreven. Toch wordt er vaak te weinig aandacht aan besteed en blijft de conversie achter. Waaraan moet een goede productomschrijving voldoen? We geven je 5 belangrijke tips.
Schrijf bondig maar volledig
Het is algemeen bekend dat mensen vaak zo min mogelijk moeite willen doen om iets te bereiken. Veel lezen is al moeite doen. Je zou dus denken: schrijf kort en bondig. Dat klopt vaak voor veel onderdelen op je website, maar het geldt echter niet voor productomschrijvingen. Klanten willen namelijk weten wat ze kopen en zoeken daarom zo veel mogelijk informatie om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Daarom adviseren wij om maximaal 2 korte paragrafen te maken met de hoofdomschrijving. Vul dit aan met opsommingen van producteigenschappen, zoals afmetingen, maten, materialen en kleuren. Deze “productspecificaties” zijn belangrijk, want hiermee voorkom je onnodige retourzendingen van klanten die per ongeluk het verkeerde hebben besteld. Gebruik fold-outs of tabs om meer specificaties of andere nuttige informatie onder te plaatsen. Zo hou je de omschrijving voor het oog kort en bondig, maar is deze wel volledig.
Beantwoord mogelijke vragen
Bedenk bij het maken van een omschrijving: wat zou je zelf allemaal willen weten van dit product om een weloverwogen keuze te kunnen maken? Verwerk dat ook. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: waar is het product gemaakt of valt een kledingstuk eerder groter dan kleiner?
Voeg een call to action toe
Vergeet niet om een “call to action” te plaatsen om de klant extra te activeren om te kopen en het hem nog gemakkelijker te maken om te bestellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: “Selecteer hier je favoriete kleur” of “bestel direct.”
Testimonials toevoegen
Grote kans dat jij zelf ook een aantal reviews leest voordat je overgaat tot het bestellen van een product. Social proof is een belangrijke psychologische drijfveer. Het is daarom handig om reviews van klanten te laten zien bij je producten. Bij sommige klanten is de cognitieve dissonantie (de angst of je wel de juiste keuze hebt gemaakt) groot. Hiermee help je ze de stap tot aankoop te vergemakkelijken.
Maak je omschrijving SEO-proof
Zoekmachines scannen productomschrijvingen en bepalen op de inhoud of een product goed past bij een zoekopdracht. Het is daarom belangrijk dat je in de omschrijving helder omschrijft wat het product is of doet. Geef een product niet twee verschillende namen, bijvoorbeeld ‘’overhemd” of “shirt”. Dat is niet consistent en verlaagt je SEO-score. En een extra tip: geef je productfoto’s altijd een beschrijving mee, de zogenaamde alt-tekst.
Als je klaar bent met de omschrijving, lees deze dan nog eens kritisch door, kruip in de huid van je doelgroep en stel jezelf vragen alsof je zelf het product zou willen kopen. Vul aan waar je denkt dat je nog niet volledig genoeg bent geweest.
Hulp nodig met het schrijven van SEO productteksten?
Het maken van goede productomschrijvingen kan erg tijdrovend en soms best pittig zijn. Worstel je hier ook mee? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op, of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina. We helpen graag bij het schrijven van productomschrijvingen of om de huidige omschrijvingen SEO-proof te maken.