Geef User Experience een boost:
Gebruik iconen in je website

Iconen zie je overal. Herkenbare symbolen langs de weg, op stations en luchthavens, hotels en recreatiegebieden en in ziekenhuizen. Ze worden gebruikt vanwege hun universele betekenis. Ook buiten de fysieke openbare ruimte kom je iconen tegen, zoals op het internet en op smartphones. Wat is het nut van iconen op je website, en wanneer gebruik je ze? We leggen het uit in deze blogpost.

 

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid

Iconen verbeteren de user experience van je website. Algemeen bekende en dus herkenbare iconen zorgen voor overzicht en geven structuur aan pagina’s. Gebruikers kunnen snel zien aan de iconen waar specifieke informatie te vinden is. Zo verwijst het huisje naar de homepage en staat het tandwiel voor instellingen. Het vergemakkelijkt het navigeren op je site. En dat zorgt ook weer voor een hogere conversie op je website.

Iconen zijn ruimtebesparend

Iconen gebruik je in plaats van tekst. Dat scheelt ruimte en helpt je site overzichtelijk te houden.

Duidelijke klik-targets

Een icoon kan ook aangeven waar je bezoeker moet klikken. Het home-icoon kan bijvoorbeeld dienen als button. Een icoon is vaak groter dan een enkel woord (Home). Het grotere oppervlak maakt het gemakkelijker om je muisklik te plaatsen. Zo vergroot je de conversiekans en verbeter je direct de toegankelijkheid van je website voor ouderen en mensen met een beperking.

Icons zorgen voor afwisseling

Ten slotte zijn iconen ook fijn om te “lezen”, omdat ze een grafische voorstelling zijn met een bepaalde betekenis. De afwisseling van tekst en grafische elementen verbetert de leesbaarheid. Houd het wel in balans met de rest van de content: te veel iconen kan juist het tegenovergestelde effect hebben.

Onze conclusie

Gebruik iconen! Maar behoud de balans in de verhouding met de rest van je content. Laat de iconen het beeld niet overheersen. En besef ook dat niet álle iconen universeel herkenbaar zijn. Als het icoon niet goed aansluit bij de content, kan dat juist afleiden of de UX verstoren. Doe onderzoek, test de webpagina’s op gebruiksvriendelijkheid en als je er niet uitkomt, neem gerust contact met ons op. Stuur ons een mail of chat direct met één van onze content managers via het chat icoon rechtsonder in deze pagina. We helpen je graag verder.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Contentmanager Laura
Laura | Contentmanager
iconen


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

chatbot

Aan de slag met de chatbot

Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.

Lees verder »
chat

Chatbot: To do or not to do?

We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.

Lees verder »