Waarom gebruik je
formulieren

op je website?

Formulieren zijn een efficiënt middel om informatie over je klant te verzamelen. Hiermee kan je je klant sneller en beter helpen: je hebt immers direct de juiste informatie om tot actie over te gaan. Ze bestaan in vele varianten en hebben diverse doelen. Abonneren, specificaties opvragen, vragen stellen, maar ook klachten indienen of problemen aankaarten zijn enkele van de redenen om via een formulier te communiceren. Formulieren dragen bij aan de conversie van je website, mits je ze goed inzet. We geven je een aantal tips.

 

Zet het formulier op een zichtbare en logische plaats

Een formulier moet eenvoudig te vinden zijn. Plaats deze dan ook op een logische positie, bijvoorbeeld op de hoofdpagina, onder een kopje Contact in het menu, of onder een stuk content die als CTA informatie opvragen heeft. In de regel moet een formulier binnen één klik gevonden kunnen worden.

Less is more

Vraag alleen om de informatie die je nodig hebt om je doel te bereiken. Bij een aanmelding voor een nieuwsbrief is een e-mailadres vaak al voldoende. Hoe meer velden gebruikers moeten invullen, hoe hoger de drempel is. Je bezoeker zal niet zomaar een adres invullen als daar geen duidelijke reden voor is, en haakt dan misschien volledig af. Bedenk dus welke gegevens noodzakelijk zijn en beperk je tot het minimum.

Maak het formulier eenvoudig

Zoals eerder gezegd: less is more. Hoe minder de klant hoeft in te vullen, hoe eerder hij het formulier zal gebruiken. Dit helpt ook bij de overzichtelijkheid van het formulier. Help de klant bij het invullen door lichtgrijze dummy tekst (een placeholder) boven of in het invulveld te plaatsen. Zo voorkom je dat ze foutieve informatie geven en/of foutmeldingen krijgen. Over foutmeldingen gesproken: zorg dat die duidelijk aangeven waar de fout zit en hoe die verbeterd kan worden. In dit artikel over UX-writing vertellen we hoe je dit doet. Let als laatste op dat je duidelijke, contrasterende kleuren gebruikt, zodat de gebruiker niet vergeet om op de verzendknop te klikken ;-).

Stuur een ontvangstbevestiging

Als je bezoeker jou informatie geeft, laat hem dan ook weten dat je deze ontvangen hebt. Een bevestiging van ontvangst na het verzenden van een formulier geeft de gebruiker vertrouwen. Zet daar ook duidelijk in wat de volgende stap is. Wanneer kan de inzender een antwoord verwachten? Als een formulier open velden heeft om vrije tekst in te vullen, zou je daarvan een kopie mee kunnen sturen, zodat de inzender dit na kan lezen en kan archiveren.

Ga een stapje verder

Je kunt iets extra’s leveren aan de inzender, door bijvoorbeeld een link naar interessante blogposts of een kortingscode voor je webshop of dienst toe te voegen in je ontvangstbevestiging. Doe iets wat een logische relatie heeft met de informatie die het formulier vraagt. Maak van de gelegenheid gebruik om een persoonlijke touch te geven en laat zo een positieve indruk achter.

Controleer regelmatig of alles werkt

Niet onbelangrijk: check regelmatig of je formulieren naar behoren werken. Komt de informatie goed binnen, wordt de ontvangstbevestiging verstuurd en landt het bericht niet in SPAM? Zo kan je snel handelen bij foutmeldingen of als bepaalde content achterhaald geraakt is.

Vrijblijvend

Een contactformulier geeft je bezoeker de kans om eenvoudig contact op te nemen. Daarbij voelt het invullen van een formulier vaak meer vrijblijvend dan het sturen van een email of bellen. Het voelt laagdrempeliger.

Ben je bezig met het opzetten van een formulier en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Dat kan nog steeds via e-mail, maar natuurlijk ook via ons contactformulier.

Contentmanager Laura
Laura | Contentmanager
online-marketing


Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

chatbot

Aan de slag met de chatbot

Je hebt goed onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf en hebt de beslissing genomen om een chatbot te implementeren. Maar de vraag is: hoe ga je deze ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? In deze blogpost nemen we je hierin mee.

Lees verder »
chat

Chatbot: To do or not to do?

We kunnen inmiddels niet meer om chatbots heen. Technologie ontwikkelt zich in rap tempo en chatbots zijn van grote waarde voor menig organisatie. Twijfel jij nog of je een chatbot moet implementeren? In dit artikel delen we handige informatie en tips.

Lees verder »